Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2019-10-07Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Hansen KH, Haaland GH, Vagle I. Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2019;4(1):136-173 https://dx.doi.org/10.7577/sjvd.3505Abstract
Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk yrkesopplæring. Beslutningsprosessen ses i lys av ILO-konvensjonen av 1975, som forplikter statene til at fagmiljøene og bransjene skal ha stor innflytelse på yrkesopplæringens innhold og struktur. Konvensjonen forplikter medlemsstatene til utforming av politikk, retningslinjer og tiltak i yrkesopplæringen i samarbeid med fagmiljøene og bransjene.
Begrunnelse for studien er funn fra tidligere forskning og vår erfaring med at aktørene i yrkesopplæringen ikke systematisk er involvert i endringsprosessene. Vi ønsker å studere hvordan prosessen med strukturendringene foregår og hva som påvirker prosessen fram mot endelig struktur.
Metoder i forskningsarbeidet er analyse av tidligere forskning og dokumenter som ligger til grunn for, og inngår i, den formelle endringsprosessen, samt intervjuer med representanter for de nasjonale faglige rådene.
Resultatene viser at det er stor forskjell på hvordan fagmiljøene har hatt innflytelse i endringsprosessen og at endringsprosessen ikke har fulgt en forutbestemt prosedyre.
Partene, representert ved de faglige rådene, har i ulik grad hatt innflytelse på endringsprosessen. Tendenser viser at nasjonale myndigheter fristiller seg fra et forpliktende trepartssamarbeid i beslutningsprosessene ved flere anledninger.