Blar i TKD - Institutt for estetiske fag på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-5 av 5
-
Den kulturelle skulesekken - Kvalitetsskule eller kulturarroganse?
(FORMakademisk;8(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)I programmet Visuell kunst i Den kulturelle skulesekken (DKS), var målsetjinga i utgangspunktet eit likeverdig samarbeid mellom skulen og kulturverda. Ti år inn i satsinga ser vi framleis usemje rundt mål og innhald knytt ... -
Kunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006
(FORMakademisk;3 (2), Academic article, 2010)Da yrkesskoler, husflidsskoler og gymnas i Norge ble samlet i én felles videregående skole i 1976, var en av intensjonene at elevene skulle kunne kombinere praktisk og teoretisk utdanning. På ”husflidslinja” fikk kunst- ... -
Kunstdidaktikkens møte med marginale røster
(InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ... -
Mulighetsrommet i kunstdidaktikken: betraktninger av til-stede-værelse
(InFormation-Nordic Journal of Art and Research;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker kunstdidaktikken som et mulighetenes «rom» for marginale røster. Gjennom et stedsfilosofisk perspektiv blir begrepet «rom» det metaforiske omdreiningspunkt. Hensikten er å åpne opp for et undringsfelleskap ... -
Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning
(FORMakademisk;8(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, ...