• Den kulturelle skulesekken - Kvalitetsskule eller kulturarroganse? 

      Digranes, Ingvild (FORMakademisk;8(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I programmet Visuell kunst i Den kulturelle skulesekken (DKS), var målsetjinga i utgangspunktet eit likeverdig samarbeid mellom skulen og kulturverda. Ti år inn i satsinga ser vi framleis usemje rundt mål og innhald knytt ...
    • Kunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006 

      Nielsen, Liv Merete (FORMakademisk;3 (2), Academic article, 2010)
      Da yrkesskoler, husflidsskoler og gymnas i Norge ble samlet i én felles videregående skole i 1976, var en av intensjonene at elevene skulle kunne kombinere praktisk og teoretisk utdanning. På ”husflidslinja” fikk kunst- ...
    • Kunstdidaktikkens møte med marginale røster 

      Aure, Venke; Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ...
    • Mulighetsrommet i kunstdidaktikken: betraktninger av til-stede-værelse 

      Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker kunstdidaktikken som et mulighetenes «rom» for marginale røster. Gjennom et stedsfilosofisk perspektiv blir begrepet «rom» det metaforiske omdreiningspunkt. Hensikten er å åpne opp for et undringsfelleskap ...
    • Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning 

      Stavnås, Clara Christina Myhr; Nielsen, Liv Merete (FORMakademisk;8(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, ...