Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning
Journal article, Peer reviewed
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license

View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Stavnås, C. C. M., & Nielsen, L. M. (2015). Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning. FORMakademisk, 8(3). http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1561Abstract
Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad
studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for
faglærerstudenter i formgiving, kunst og håndverk. Denne artikkelen har fokus på en analyse
av de lærebøkene som ble benyttet ved grunnstudiet i faglærerutdanningen i Oslo studieåret
2014/2015 og hvordan kontur og linje blir omtalt og knyttet til uttrykk i bøkene (Stavnås, 2015).
De fleste av disse er oversatte lærebøker med førstegangsutgivelser i tidsrommet 1983–1988.
Bare én av bøkene, Billedrom av Per Rauset (1989), er skrevet av en norsk forfatter. Lærere
ved faglærerutdanningene i Oslo, Notodden og Volda, oppgir at de benytter egne kompendier
som ikke er utgitt på forlag. Mot slutten av artikkelen drøftes hva som kan ligge til grunn for at
det ikke er utviklet flere norske offentlig tilgjengelige læremidler i tegning som holder
høgskolenivå.