• The Aesthetic Model of Disability 

      Edvardsen, Nanna Kathrine; Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Peer reviewed, 2021-08-16)
      This chapter explores the questions of how and why certain behaviours are perceived as an expression of a disability – and not, for example, as an mic expression – and what role art can play when it comes to constructing ...
    • Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen 

      Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Drama Nordisk dramapedagogisk tidsskrift; Volum 2, Nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-04)
      Overordnet del av læreplan for grunnskoleni slår fast at man i fremtidens skole bør anvende elevaktive undervisningsmetoder som en form for demokratisk praksis. Vi kan lese at «/…/ elever som lærer om og gjennom skapende ...
    • Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? 

      Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal ...
    • Kulturdeltakelse for mennesker med funksjonsnedsettelser - om tilrettelegging og hensikt 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Melbøe, Line; Pettersen, Edna; Riise, Torgeir (Fontene forskning;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
    • Kunstdidaktikkens møte med marginale røster 

      Aure, Venke; Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ...
    • #KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Arnesen, Jon (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt ...
    • Levd skuespillerliv og rolletildeling. En studie av kvinner i norsk institusjonsteater 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Vollan, Ingrid; Bjerkestrand, Karin Brunvathne (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen presenterer funn fra den kvalitative studien Kvinner i norsk teater (KIT). Forskerne har undersøkt kvinnelige skuesp illeres opplevelser av rolletildeling i norske institusjonsteatre, sett i ...
    • Med hvilken rett blir din sigøynerhistorie min fortelling? Om innsamlings- og fortolkningsproblematikk 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Dahlsveen, Heidi; Walløe, Thor-André (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker hvilke fortellinger vi velger å fortelle om andre, og med hvilken rett andres narrativer blir fortellerens eget materiale. Vi diskuterer derfor selve innsamlings - og ...
    • Mulighetsrommet i kunstdidaktikken: betraktninger av til-stede-værelse 

      Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker kunstdidaktikken som et mulighetenes «rom» for marginale røster. Gjennom et stedsfilosofisk perspektiv blir begrepet «rom» det metaforiske omdreiningspunkt. Hensikten er å åpne opp for et undringsfelleskap ...
    • Recalling memories through reminiscence theatre 

      Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;2(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      The purpose of this article is to study how a reminiscence theatre production develops dramaturgically, and to discuss what impact it has on the participants who take part in the project “The aged as a resource”. The theatre ...
    • Stedsfilosofisk undring 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Anvendt teater er et sosialt engasjert teater som gror frem på skrenter i livet der sårbarheten settes til skue. Man står utenfor de tradisjonelle skole- og kunstinstitusjonene – ofte på bar bakke og ny grunn. Hvilken ...