Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom?
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
URI
https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/117596https://tidsskrift.dk/peripeti/issue/view/8475
https://hdl.handle.net/10642/8190
Date
2019-12-02Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Storsve K, Rasmussen BK, Gjærum R. Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? . Peripeti. 2019;16(30.7):70-81Abstract
I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal pedagogisk forstand. Vi finner tegn på at fasilitert dramapraksis med grader av elevselvstyring i klasserommet kan re-etablere en læringskultur nært et ideal om klasserommet som «agora», og dermed bli en del av det reelle politiske demokrati. In this article, we examine whether a specific drama practice can help strengthen the classroom's potential as a democratic arena. The discussion relates to Rancière's political aesthetics, and the concept of Agora in a radical educational sense. We find that facilitated drama practice with degrees of pupils’ self-management in the classroom can re-establish a learning culture close to an ideal of school and classroom as part of a real political democracy.
Publisher
Dramaturgi, Aarhus UniversitetTeatervidenskab, Københavns Universitet
Dramatikeruddannelsen, Aarhus Teater
Den Danske Scenekunst Skole