Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorsve, Kristine
dc.contributor.authorRasmussen, Bjørn K.
dc.contributor.authorGjærum, Rikke Gürgens
dc.date.accessioned2020-01-03T09:06:55Z
dc.date.accessioned2020-02-28T08:45:39Z
dc.date.available2020-01-03T09:06:55Z
dc.date.available2020-02-28T08:45:39Z
dc.date.issued2019-12-02
dc.identifier.citationStorsve K, Rasmussen BK, Gjærum R. Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? . Peripeti. 2019;16(30.7):70-81en
dc.identifier.issn1604-0325
dc.identifier.issn1604-0325
dc.identifier.issn2245-893X
dc.identifier.urihttps://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/117596
dc.identifier.urihttps://tidsskrift.dk/peripeti/issue/view/8475
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8190
dc.description.abstractI artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal pedagogisk forstand. Vi finner tegn på at fasilitert dramapraksis med grader av elevselvstyring i klasserommet kan re-etablere en læringskultur nært et ideal om klasserommet som «agora», og dermed bli en del av det reelle politiske demokrati.en
dc.description.abstractIn this article, we examine whether a specific drama practice can help strengthen the classroom's potential as a democratic arena. The discussion relates to Rancière's political aesthetics, and the concept of Agora in a radical educational sense. We find that facilitated drama practice with degrees of pupils’ self-management in the classroom can re-establish a learning culture close to an ideal of school and classroom as part of a real political democracy.en
dc.language.isonben
dc.publisherDramaturgi, Aarhus Universiteten
dc.publisherTeatervidenskab, Københavns Universiteten
dc.publisherDramatikeruddannelsen, Aarhus Teateren
dc.publisherDen Danske Scenekunst Skoleen
dc.relation.ispartofseriesPeripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis
dc.rightsTidsskriftet har gitt skriftlig tillatelse til å arkivere postprinten. Etter ønske fra dem er også lenken til hele nummeret lagt ved.en
dc.subjectKlasseromen
dc.subjectDramapraksiseren
dc.subjectDemokratieren
dc.subjectRancière, Jacquesen
dc.subjectAgoraeren
dc.subjectSosiale arenaeren
dc.titleKlasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-03T09:06:55Z
dc.description.versionacceptedVersionen
dc.identifier.cristin1756692
dc.source.journalPeripeti


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel