dc.contributor.author | Storsve, Kristine | |
dc.contributor.author | Rasmussen, Bjørn K. | |
dc.contributor.author | Gjærum, Rikke Gürgens | |
dc.date.accessioned | 2020-01-03T09:06:55Z | |
dc.date.accessioned | 2020-02-28T08:45:39Z | |
dc.date.available | 2020-01-03T09:06:55Z | |
dc.date.available | 2020-02-28T08:45:39Z | |
dc.date.issued | 2019-12-02 | |
dc.identifier.citation | Storsve K, Rasmussen BK, Gjærum R. Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? . Peripeti. 2019;16(30.7):70-81 | en |
dc.identifier.issn | 1604-0325 | |
dc.identifier.issn | 1604-0325 | |
dc.identifier.issn | 2245-893X | |
dc.identifier.uri | https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/117596 | |
dc.identifier.uri | https://tidsskrift.dk/peripeti/issue/view/8475 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8190 | |
dc.description.abstract | I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal pedagogisk forstand. Vi finner tegn på at fasilitert dramapraksis med grader av elevselvstyring i klasserommet kan re-etablere en læringskultur nært et ideal om klasserommet som «agora», og dermed bli en del av det reelle politiske demokrati. | en |
dc.description.abstract | In this article, we examine whether a specific drama practice can help strengthen the classroom's potential as a democratic arena. The discussion relates to Rancière's political aesthetics, and the concept of Agora in a radical educational sense. We find that facilitated drama practice with degrees of pupils’ self-management in the classroom can re-establish a learning culture close to an ideal of school and classroom as part of a real political democracy. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Dramaturgi, Aarhus Universitet | en |
dc.publisher | Teatervidenskab, Københavns Universitet | en |
dc.publisher | Dramatikeruddannelsen, Aarhus Teater | en |
dc.publisher | Den Danske Scenekunst Skole | en |
dc.relation.ispartofseries | Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis | |
dc.rights | Tidsskriftet har gitt skriftlig tillatelse til å arkivere postprinten. Etter ønske fra dem er også lenken til hele nummeret lagt ved. | en |
dc.subject | Klasserom | en |
dc.subject | Dramapraksiser | en |
dc.subject | Demokratier | en |
dc.subject | Rancière, Jacques | en |
dc.subject | Agoraer | en |
dc.subject | Sosiale arenaer | en |
dc.title | Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-01-03T09:06:55Z | |
dc.description.version | acceptedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1756692 | |
dc.source.journal | Peripeti | |