Browsing SAM - Institutt for sosialfag by Document Types "Chapter"
Now showing items 1-18 of 18
-
Approaches to minimum-income protection in old age: comparing the three Scandinavian countries
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Barnevernsmøter uten felles språk
(Chapter; Peer reviewed, 2021-03-10)Barnevernssamtaler er ofte språklig komplekse. I disse samtalene møter de ansatte foreldre som er i en stresset og sårbar situasjon, hvor de kan ha vansker med å forstå, gjøre seg forstått og å gi uttrykk for at de ikke ... -
Bevegelse i motvind: fagbevegelsen i Italia
(Kollektive bestrebelser. Ei bok til Knut Kjeldstadli på 70-årsdagen;, Chapter; Peer reviewed, 2018)Fagbevegelsen er den største massebevegelsen i Europa og har vært en sentral kraft i kampen for sosiale reformer og demokratiske rettigheter. Dette kapitlet drøfter fagbevegelsens rolle i Europas fjerde største økonomi – ... -
Egen arbeidsplass som læringsarena
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ved å trekke inn deltidsstudenters egen arbeidsplass som en læringsarena i et høgskolestudium, anerkjenner man den kunnskap, livserfaring og selvstendighet de innehar. Det kan stimulere til økt studieinnsats og motivasjon ... -
En Norvège, les discours des droits et du contrôle dans une culture du bien-être
(Chapter; Peer reviewed, 2010)Consacrée à la Norvège, cette contribution traite de l’aspiration, née dans l’après-guerre, à une société et un système éducatif pour tous, derrière lesquelles se cache un besoin de contrôle et de rationalisation. Le passage ... -
Fra «Brukermedvirkning» til «Demokrati» – språkets betydning i deltakende aksjonsforskning
(Chapter; Peer reviewed, 2019-05-09)Kapitlet presenterer et deltakende aksjonsforskningsprosjekt der prosjektmedarbeiderne utfordret begrepene i den sosialfaglige diskursen . Begreper som bruker , botilbud , rusavhengig og aktivitet ble sett på som barrierer ... -
Hvilken betydning har rom og sted for barn og unges deltakelse i barnevernets praksis?
(Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.;, Chapter; Peer reviewed, 2018)The intention in this chapter is to discuss the significance of the physical surroundings, the space and place, for children and young people’s participation in child welfare. In spite of a growth of interest in children’s ... -
Innledning. Barn og unge i utveksling med rom, sted og sosiomaterialitet
(Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.;, Chapter; Peer reviewed, 2018)Tema for denne antologien er hvordan fysiske/materielle forhold ved områder og institusjoner i byen samvirker med hvordan mennesker møtes, og hvordan de deltar. Barn og unges hverdagsliv, deres muligheter ... -
Kreativ musikkverkstad - ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga?
(Peer reviewed; Chapter; Chapter, 2016-04) -
The NICHD Protocol: Guide to Follow Recommended Investigative Interview Practices at the Barnahus?
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Norwegian labour activation: Building or limiting social citizenship for service users far from the labour market?
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter takes a close look at activation policy to explore the extent to which it supports or limits social citizenship for service users far from the labour market. In Norway, as in other European countries, employment ... -
Parenting and the State: Constructing Parental Responsibility by Democratic Neoliberal States
(Chapter; Peer reviewed, 2024)Taking as a point of departure the changing meaning of responsibility, the article discusses what that change means for the relationship between parents, children, and the state. Parental responsibilities have come to the ... -
Shared Flats in Madrid: Accessing and Analysing Migrants’ Sense of Home
(IMISCOE Research Series;, Chapter, 2023) -
Social investment as a means of integrating immigrants in Europe
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Temporary Employment Agencies’ Role in Work Inclusion of Immigrants and Refugees: Opportunities or a Permanent Precariat?
(Chapter; Peer reviewed, 2019-03-12)Temporary employment agencies act as mediators between job-seekers with immigrant backgrounds and the labour market. We ask; do the agencies promote or inhibit participation and social inclusion among immigrants on the ... -
Utviklingsarbeid
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Mer vekt på studentaktive arbeidsformer står sentralt i nyere pedagogisk praksis, med grunnlag i pedagogisk teori og forskning. Dette er også føringer som ble gitt i Kvalitetsreformen fra 2002. Denne artikkelen beskriver ...