Browsing LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning by Document Types "Research report"
Now showing items 1-20 of 30
-
Bruk av Smart Board tavle i undervisning - Rapport
(Research report, 2017-06)SMART Board er en digital-/interaktiv tavle som er utstyrt med en berøringsfølsom skjerm koblet til en datamaskin. Interactive Norway selger SMART Board tavler i Norge og skriver på sin hjemmeside at disse tavlene er blitt ... -
Experiences with the use of simulation as transfer strategy
(Research report, 2015)In this article, we ask: Is simulation suitable as a learning activity when specific practices are thought to be trained and transferred from a simulation context to a specified application context? To answer this question, ... -
Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag
(Research report, 2022)Fagfornyelsen er den tredje store reformen i norsk fag- og yrkesopplæring siden Reform94 i 1994 og Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyelsen ble planlagt fra 2018 og innført i Vg1 fra høsten 2020, i Vg2 fra høsten 2021 og i ... -
Hvordan oppfattes yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus av skoleledere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag?
(Research report, 2016-04)På 1990 tallet ble utdanningen av yrkesfaglærere stort sett organisert ved at studenter med fagbrev, jobberfaring og ulike former for yrkesteoretisk utdanning gjennomførte kurs i praktisk pedagogisk utdanning (PPU-Y). ... -
Klar til å organisere meningsfull yrkesopplæring for elever med ulike yrkesinteresser?
(Research report, 2014-02)Den skolebaserte yrkesopplæringen har siden av midten av 1990 tallet endret karakter med hensyn til grad av spesialisering (Deichman-Sørensen, 2009). Et utdanningsprogram som for eksempel TIP har over 50 fagområder integrert ... -
Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet
(Research report, 2018)Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ... -
Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag. -Innertier eller bomskudd?
(Research report, 2018)I hvilken grad har skoleledere i restaurant- og matfag kjennskap til kryssløp og yrkesfaglig opphenting og mener de den nye ordningen er aktuell på egen skole og at de er forberedt på å ta imot elev som ønsker dette tilbudet? -
Likt og ulikt - Om eksamensgjennomføring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(HiOA Rapport;6, Research report, 2016)Formålet med denne rapporten er å skape innsyn i hvordan tverrfaglig praktisk eksamen gjennomføres i Vg2 Kokk- og servitørfag og Vg2 Matfag. Dette er viktig fordi eksamenssystemet ikke opererer i et vakuum, men påvirker ... -
Læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag – to sider av samme sak? ‐ Yrkesfaglærere, yrkesfaglærerstudenter, faglige ledere i bedrift og elever i Vg1 og Vg2 vurderer læreplanmål og kompetansebehov i restaurant- og matfag
(HiOA Rapport;nr. 4, 2017, Research report, 2017)Bakgrunnen for undersøkelsen som har resultert i denne rapporten var at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen signaliserte et ønske om en ny yrkesfagmodell fra høsten 2017 (Skårderud & Hellesnes, 2015). Selv om denne ... -
Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Research report, 2023)Begrepet mangfold i en norsk skolekontekst kan forstås som både kjønn, seksualitet, funksjonalitet, klasse etnisitet, religion og kulturell tilhørighet De etniske grensemarkørene kan for eksempel være språk, religion, mat, ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
(Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ... -
Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009
(Research report, 2010-11-24)Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi ... -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, 2014
(Research report, 2015)I desember 2014 ble undersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM)arbeider med etter at utdanningen er over. -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, 2016
(Research report, 2017)I begynnelsen av desember 2016 ble undersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM)arbeider med etter at utdanningen er ... -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2017
(Research report, 2018-01)I begynnelsen av desember 2017 ble alumniundersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen ... -
Råd for undervisning og forskning ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Basert på KI-analyser av 86 artikler
(Working paper; Research report, 2024)Bakgrunnen for dette notatet er et ønske om å sammenfatte resultater fra artikler, notater og rapporter om fag- og yrkesopplæring som er systematisert i ulike temaer på hjemmesiden til Senter for kunnskap om yrkesfag ... -
Rekruttering til restaurant- og matfag - Betydningen av informasjons-, rekrutterings- og samarbeidstiltak
(Research report, 2018-04)Bakgrunnen for rapporten er utfordringer knyttet til å rekruttere elever til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Over flere år er det blitt stadig færre førsteprioritetssøkere og flere skoler må legge ned ... -
Skriving i yrkesfaglærerutdanningen - resultater fra en kvantitativ studie av yrkesfaglærerstudenters skriveerfaringer ved Høgskolen i Oslo og Akershus
(Research report, 2017)Våren 2016 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter som gjennomfører den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus om deres erfaringer med skriving i utdanningen. Spørreundersøkelsen ...