• Analysing the Interplay Between Institutional-Based and Workplace Learning 

      Arinaitwe, Dinavence; Sannerud, Arne Ronny (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Learning and working are two significant social networks in preparing individuals for future life. An understanding of learning in the workplace can inform how we organize institutional learning in order to produce competent ...
    • Bestyrkende faktorer som fremmer en positiv overgang fraskole til varig arbeidslivstilknytning for elever ilærekandidat-ordningen. 

      Breilid, Nils; Dyrnes, Eva Martinsen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Abstract Introduction: This study deals with young people receiving special needs education in schools and their transition to lasting employment in private or public sector. Through a qualitative approach, the article ...
    • Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen 

      Kristoffersen, Anders (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-02)
      Trafikklærerstudentene følger en læringsmodell der de er to dager ute i praksis og tre dager på universitetet gjennom hele studiet. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot trafikklærerstudentenes læringsutbytte ...
    • Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv 

      Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 6, No.1 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-24)
      Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ...
    • En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer 

      Karstensen, Steinar; Aakernes, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan ulike skolekulturer og yrkesfaglæreres ulike utdannings- og yrkesbakgrunn har preget tolkningen av læreplanen i et nytt utdanningsprogram. Utdanningsreformer ...
    • Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1 

      Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen belyser hvordan opplæringens innhold i Vg1 erfares av elever, lærlinger og lærere, som grunnlag for vurdering av endringsbehov i norsk yrkesopplæring. Problemstillingen artikkelen gir svar på er: Hvordan fungerer ...
    • Kjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene? 

      Hansen, Kari; Haaland, Grete; Møller, Ellen; Vagle, Inger (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-06)
      Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ...
    • Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan 

      Spetalen, Halvor (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ...
    • Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy 

      Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)
      I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ...
    • Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet 

      Meltzer, Cecilie; Schwencke, Eva (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne ...
    • Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere 

      Bergsli, Oddhild; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)
      Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ...
    • Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen 

      Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-10-07)
      Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ...
    • Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger 

      Watz, Siw Helen Martinsen; Ingstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ...
    • Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden? 

      Eben, Bjørn; Spetalen, Halvor (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg. 5 Nr. 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-24)
      Den norske yrkesopplæringen er inne i sin første store reform siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra høsten 2020 vil alle læreplanene i det skole- og lærlingebaserte opplæringsløpet oppdateres, og innholdet i disse læreplanene ...
    • Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen 

      Rekdahl, Merete C.; Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Norsk og nordisk forskning tyder på at det er utfordringer med samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i den yrkesfaglige utdanningen. Et manglende samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan føre til at elevene får en mindre ...
    • Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter - mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene 

      Schaug, Rosaline Mary; Herudsløkken, Karin; Schwencke, Eva (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-16)
      Artikkelen undersøker utfordringer som praksislæreren står overfor i sine studenters praksisperioder ved Praktisk-pedagogisk utdannelse for yrkesfag (PPU-y). Forskning viser pedagogiske utfordringer innen yrkesfaglige ...
    • Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans 

      Sylte, Ann Lisa; Jahanlu, David (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som ...
    • Profesjonsretting og studentaktivitet 

      Sylte, Ann Lisa (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ...
    • Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass 

      Larsen, Anne Karin (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ...
    • Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen 

      Andersen, Tove (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Sammendrag Tidligere forskning har pekt på svake språkferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse i form av utdanning har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet. ...