• The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education 

      Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 3 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-11-11)
      Context: This article is based on a pragmatic theoretical perspective on education, in which theoretical and practical competences are developed through experiences and participation in real-world teaching contexts. Previous ...
    • Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway 

      Sylte, Ann Lisa (International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)
      Context: Two major challenges in professional and vocational education (VET) are low levels of relevance and coherence between the content of the educational program and developing competence in working life. This article ...
    • Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans 

      Sylte, Ann Lisa; Jahanlu, David (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      En av de viktigste utfordringene i å forebygge høyt drop-out i skolen er "relevans i utdanningen". Mangelen på sammenheng mellom teori og praksis, kan føre til økende frafall i både yrkesfag- og profesjonsutdanninger, som ...
    • Profesjonsretting og studentaktivitet 

      Sylte, Ann Lisa (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet ...
    • Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen 

      Magnussen, Kaija-Liisa; Sylte, Ann Lisa (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)
      Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ...
    • Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole 

      Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-05)
      In 2020 a new school reform will be implemented in Norway, with required vocational specialisation the first year in upper secondary school. The aim of this article is to analyse challenges and opportunities in the meeting ...
    • Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning 

      Havreberg, Solveig Dalehaug; Sylte, Ann Lisa (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11 No. 1 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-01-28)
      The fast-paced changes of the Western world community require vocational education and training (VET) that meets the future working-life needs for competence. One challenge in Norwegian health education is the lack of ...
    • Vurdering for yrkesrelevant opplæring 

      Sylte, Ann Lisa (Nordic Journal of Vocational Education and Training;4, Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Nye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. ...
    • Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP) : Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1 

      Dahlback, Jorunn; Haaland, Grete; Hansen, Kari; Sylte, Ann Lisa (Rapporter og utredninger;1/2011, Research report, 2011)
      Dette er sluttrapporten fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt (2006-2010) om implementering av nye læreplaner i 6 ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. Prosjektet studerer læring i yrkesopplæringens to første år. I ...
    • Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram 

      Dahlback, Jorunn; Berg Olstad, Hanne; Sylte, Ann Lisa; Wolden, Anne-Catrine (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 3, No 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2019-02-23)
      Målet med denne artikkelen er å belyse kompetanseområder en yrkesfaglærer trenger for å undervise i brede yrkesfaglige utdanningsprogram med tidlig yrkesspesialisering i videregående skole i Norge. Det er bred enighet om ...