Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 98-117 av 201
-
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-10-07)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ... -
Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Research report, 2023)Begrepet mangfold i en norsk skolekontekst kan forstås som både kjønn, seksualitet, funksjonalitet, klasse etnisitet, religion og kulturell tilhørighet De etniske grensemarkørene kan for eksempel være språk, religion, mat, ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
(Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ... -
Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009
(Research report, 2010-11-24)Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi ... -
Mesterlære i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ... -
Methods for developing the construction site as a learning space
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;4-2019 || Årgang 103, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-17)Yrkesfaglig kunnskap er en forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I artikkelen diskuteres nedvurderingen av ... -
Motivation for Employment in Norwegian Adults with Mild Intellectual Disability: The Role of Competence, Autonomy, and Relatedness
(Scandinavian Journal of Disability Research;Volume 21, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-09-12)In Norway, very few people with intellectual disability (ID) are employed, and most of them receive a disability pension. This suggests that they may not face a financial need for employment, but participation in the labor ... -
Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ... -
Myndiggjøringsbegrepet og demokratiske prosesser – i lys av Kritisk utopisk aksjonsforskning, CUAR
(Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Academic chapter, 2020-12-23)The purpose of the article is to provide new perspectives on the concept of empowerment and empowering processes through theoretical studies and practical examples in action research. The terms are viewed particularly in ... -
Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem
(Forskning og Forandring;Vol. 1, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstrakt Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) (Høyrup, 2010, 2012) kan relateres til uformell læring og kollektiv organisatorisk læring basert på bred deltakelse i utviklingsarbeid på arbeidsplassen (Herbst 1993a, b; ... -
Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life?
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg. 5 Nr. 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-24)Den norske yrkesopplæringen er inne i sin første store reform siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra høsten 2020 vil alle læreplanene i det skole- og lærlingebaserte opplæringsløpet oppdateres, og innholdet i disse læreplanene ... -
Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet: En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Om å lære i lag - en modell for kollektiv videreutdanning
(Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)This article describes an action research project in which a collective model for further education was developed and tested in practice at four workplaces in four municipalities, in the municipal health and care service. ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Norsk og nordisk forskning tyder på at det er utfordringer med samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i den yrkesfaglige utdanningen. Et manglende samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan føre til at elevene får en mindre ... -
The power of art: Examining the long-term effect of arts-based interventions in education and working life
(Organizational Aesthetics;, Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores the long-term impact of a one-year, 160-hour, part-time University course, exemplifying how art-based interventions help foster competencies in participants inside working life and participants out ... -
Practices and strategies for enhancing learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces
(Empirical Research in Vocational Education and Training;13, Article number: 13 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-03-29)The study aimed to identify and understand practices and strategies for enhancing learning through collaboration among a master’s degree in vocational pedagogy (MVP) program, vocational teacher training institutions (VTIs), ...