Browsing LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning by Title
Now showing items 183-197 of 197
-
Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11, No. 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-18)This article refers to the vocational teachers’ reflections from experiences with students on the upper-secondary level health-care worker studies in Norway, who have a different purpose and basis for their education than ... -
Yrkesfaglærerstudenter blir ved å forske - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2019
(Research report, 2019-08)Denne antologien inneholder artikler fra 16 bacheloroppgaver skrevet av 18 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2019. Det er nå femte gang at ... -
Yrkesfaglærerstudenter forsker fremdeles - en antologi basert på 18 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2018
(Anthology, 2018-09)Denne antologien inneholder artikler fra 18 bacheloroppgaver skrevet av 19 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved OsloMet – storbyuniversitetet i løpet av våren 2018. Det er nå fjerde gang at ... -
Yrkesfaglærerstudenter forsker igjen - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, 2017
(Research report, 2016-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 21 studenter ved Yrkesfaglærerutdanningen i Restaurant- og Matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av våren 2017. -
Yrkesfaglærerstudenter forsker videre - en antologi basert på bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, 2016
(Book, 2016)Denne antologien inneholder 13 bacheloroppgaver skrevet av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av vårsemesteret 2016. -
Yrkesfaglærerstudenter presenter aktuell forskning - en antologi basert på 14 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2022
(Bachelor thesis; Peer reviewed; Student paper, others, 2022)Denne antologien inneholder artikler fra 14 bacheloroppgaver skrevet av 16 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2022. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesfaglærerstudenter presenterer oppdatert forskning - en antologi basert på 12 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2023
(Research report; Student paper, others, 2023)Denne antologien inneholder artikler fra 12 bacheloroppgaver skrevet av 14 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2023. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesfaglærerstudenter slutter aldri å forske - en antologi basert på 27 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2021
(Book, 2021-08)Denne antologien inneholder artikler fra 27 bacheloroppgaver skrevet av 28 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2021. Det er nå en tradisjon at vi samler studentenes ... -
Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1:To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning.
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-04)The National guidelines for Norwegian VET emphasize that democracy, student involvement, career relevance, and curriculum coherence should be central elements of all VET- programmes. However, recent research suggests ... -
Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Vol 4 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Høsten 2020 skal det innføres en ny struktur for yrkesfagene i videregående skole, og nye læreplaner skal utarbeides. Det skal opprettes et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram for IKT og medieproduksjon. Dette utdanningsprogrammet ... -
Yrkesrelevante oppgaver i Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Innledning: Stortingsmelding 27 «Gjør din plikt – Krev din rett» (2000 -2001) utfordrer universitets- og høgskolesektoren til å bruke varierte metoder, begrense antallet forelesninger og legge til rette for studentdeltakelse. ... -
Yrkesstolthet og frafall i kokkeyrket
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-01-30)Hvorfor vurderer så mange kokker å skifte yrke når det samtidig viser seg at mange også er stolte av yrket sitt (Spetalen, Eben & Jahnlu, 2016; St. Olav Hospital, 2013, Tidemann & Myklebust, 2005)? Denne artikkelen vil ... -
Yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene: arbeidsoppgaver, prioriteringer og forskjeller. Første delrapport.
(HiOA rapport;nr. 3 2016, Research report, 2016-03)Dette er første delrapport i en undersøkelse der hensikten er å kartlegge yrkesutøvelse, bruk av grunnleggende ferdigheter, ønskede personlige egenskaper og tilknytning til yrke og arbeidsplass blant yrkesutøvere i et ... -
Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-26)This article presents findings from a three-year research and development project where a high school and a hospital collaborated on the education of medical secretaries. The aim was to strengthen the medical secretary ... -
Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20)This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). After completing a two-year apprenticeship, ...