Yrkesrelevante oppgaver i Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag
Journal article, Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Scandinavian journal of vocations in development 2016, 1(1):1-24 http://dx.doi.org/10.7577/yu.1613Abstract
Innledning: Stortingsmelding 27 «Gjør din plikt – Krev din rett» (2000 -2001) utfordrer
universitets- og høgskolesektoren til å bruke varierte metoder, begrense antallet forelesninger
og legge til rette for studentdeltakelse. På bakgrunn av egne erfaringer og tilbakemeldinger fra
studenter, valgte en lærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus å utvikle yrkesrelevante
oppgaver som krever aktiv deltakelse og hvor studentene har medbestemmelse på innholdet.
Formålet med studien er å belyse utviklingen av yrkesrelevant kompetanse slik at studentene
mestrer det mangfoldet av arbeidsoppgaver de møter som lærere. Metode: I perioden fra
2010-2015 deltok 84 studenter og en faglige ansatt i et aksjonsforskningsprosjekt ved Praktisk
pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-y). Studentene analyserte lærerens arbeidsoppgaver,
og utarbeidet i samarbeid med lærer på høgskolen en oversikt over yrkesfunksjoner og
nøkkelkvalifikasjoner i profesjonsutdanningen. Spørreskjemaer, gruppesamtaler og muntlige
tilbakemeldinger inngikk i datainnsamlingen som dannet grunnlaget for analysene. Resultat:
Data ble analysert innenfor tre hovedområder: Yrkesrelevant opplæring, Medbestemmelse på
innhold- og organisering av studiet og Læringsutbytte. Sammenfattende viser dataene at
studentene opplever helhet og sammenheng i opplæringen gjennom bruk av yrkesrelevante
aktive studentoppgaver. De studentaktive oppgavene ble opplevd som relevante for
læreryrket, og skapte en dypere forståelse av det teoretiske fundamentet læreryrket bygger på.
Samtidig viser dataene at medbestemmelse ble opplevd som læringsfremmende og
motiverende. Konklusjon: Dataene antyder at yrkesrelaterte studentaktive oppgaver har en
positiv effekt på studenters motivasjon og opplevelse av eget læringsutbytte, og gir en
opplevelse av helhet og relevans i utdanningen.