• Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap 

      Kleve, Bodil (Acta Didactica Norge;4 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i ...
    • Dewey square : lærerarbeid, yrkesrepertoar og didaktisk gehør 

      Jarning, Harald (Praktisk kunnskap : dannelse og utdannelse;, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Har en sjanse til å følge undervisningen til erfarne lærere, kan en ofte sitte igjen med inntrykket av at de er drevne i fagligdidaktisk improvisasjon. Dette bidraget er et forsøk på å finne igjen improvisasjonstema i ...
    • Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget 

      Smestad, Bjørn; Eriksen, Elisabeta Iuliana; Martinussen, Geir; Tellefsen, Helga Kufaas (Chapter; Peer reviewed, 2012-04)
      Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ...
    • Musikkpedagogisk teori og praksis : en introduksjon 

      Sætre, Jon Helge; Salvesen, Geir (Chapter; Peer reviewed, 2010)
    • Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse 

      Martinussen, Geir; Tellefsen, Helga Kufaas (FoU i Praksis; 2009, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      ”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” er et prosjekt som ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å undersøke felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Dette kan bidra til en mer faglig ...