Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Author "Andersson-Bakken, Emilia"
Now showing items 1-9 of 9
-
Hats off to critical thinking: An excursion into Jon Klassenʼs hat trilogy
Tørnby, Hilde; Heggernes, Sissil Lea; Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we explore power and perspectives as lenses for critical thinking embedded in Jon Klassen’s fictional picturebook trilogy I want my hat back (2011), This is not my hat (2012), and We found a hat (2016). ... -
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?
Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ... -
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning
Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Definisjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ... -
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet
Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
The textbook task as a genre
Bakken, Jonas; Andersson-Bakken, Emilia (Journal of Curriculum Studies;, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-24)Schools today face the challenge of preparing students to live, work, and prosper in a rapidly changing world. As a response to this global challenge, Norway has adopted a national curriculum focusing on the development ... -
Textbook tasks in the Norwegian school subject natural sciences: what views of science do they mediate?
Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie; Bakken, Jonas (International Journal of Science Education;Volume 42, 2020 - Issue 8, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-30)This study aims to investigate textbook tasks in the Norwegian school subject Natural sciences and the views of science that the tasks mediate to the pupils. Natural science is an interdisciplinary subject taught in Years ...