Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på forfatter "Tørnby, Hilde"
-
Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie
Tørnby, Hilde (FoU i praksis;2012, Chapter; Chapter; Peer reviewed, 2013)Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ- ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker elevers leseerfaring. I denne artikkelen ... -
Hats off to critical thinking: An excursion into Jon Klassenʼs hat trilogy
Tørnby, Hilde; Heggernes, Sissil Lea; Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we explore power and perspectives as lenses for critical thinking embedded in Jon Klassen’s fictional picturebook trilogy I want my hat back (2011), This is not my hat (2012), and We found a hat (2016). ... -
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet
Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom ...