Blar i TKD - Master i Estetiske fag på forfatter "Gjærum, Rikke Gürgens"
-
Drama som læringsform i Fagfornyelsen - Om å styrke elevers dybdeforståelse av de tre tverrfaglige temaene "demokrati og medborgerskap", "folkehelse og livsmestring" og "bærekraftig utvikling".
Vik, Malin Kathrine (MEST;2020, Master thesis, 2020)This master thesis is aimed at teachers and drama educators, especially those working in primary school. I am also reaching out to Norwegian school authorities, school owners and others. The study examines how Drama as ... -
En beretning om Funiculì Funiculà – en operafabel
Moritsgard, Tor André (Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å gi et inntrykk av forestillingen Funiculì Funiculà – en operafabel gjennom en observatørs blikk og dermed et blikk inn i feltet. Forestillingen var et samarbeidsprosjekt mellom ... -
Fortellersirkel - en demokratisk møteplass?
Rød, Ingeborg Karoline Spjelkavik (Master thesis, 2016)Denne oppgaven har som formål å legge frem refleksjoner knyttet til mitt feltarbeid med tema muntlig fortellerkunst. Ved bruk av fortellersirkel har jeg utforsket muligheten for å utarbeide en demokratisk møteplass for ... -
Hvem er redd for dem skumle ulv - et lekfilosofisk teaterprosjekt
Larsen, Ine Måneby (Master thesis, 2017)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan man med utgangspunkt i barns lek kan utvikle en lekfilosofisk teaterforestilling. Videre har forskningen gått inn i hvilken påvirkning forestillingen kan ha for ... -
Innafor å være utafor
Keilen, Tor Itai (MEST;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan man kan skape etnoteater om fordommer, utenforskap og ekstremisme, og hva det betyr å delta i et slikt teaterprosjekt for unge voksne som samles i teaterrommet på ... -
"Killing Oliver"
Edvardsen, Nanna Kathrine (Master thesis, 2015) -
Kvinnen fra sør - En studie av organisasjonen «Faudhias sisters Organization» og deres sosialpolitiske teaterarbeid for kvinner i Tanzania
Håland, Nina Therese (Master thesis, 2016)Hensikten med denne masterstudien er å undersøke hvordan organisasjonen «Faudhias Sisters Organization» arbeider sosialpolitisk med emansipatorisk teaterarbeid for å bedre den tanzanianske kvinnens stilling i Swahilikysten. ... -
Liv til minner: om utfordringer i reminisensteater i møte mellom unge skuespillere og eldre historiefortellere
Udnæs, Charlotte (MEST;2021, Master thesis, 2021)Med denne reminisensteaterstudien henvender jeg meg til lesere som er interessert i og/eller arbeider med reminisensteater i samarbeid med ungdommer. Ved å peke på utfordringer, foreslå løsninger og mulige forbedringsmuligheter ... -
Marginale røster i kunstnerens varetekt. Et etnoteaterarbeid med innsatte i norske kvinnefengsler.
Enoksen, Karoline Marie (Master thesis, 2017)Denne oppgaven henvender seg til anvendte teaterarbeidere, især de som arbeider kunstnerisk med marginaliserte grupper og individer. På samme tid adresseres også de som jobber innenfor kriminalomsorgen, samt de som driver ... -
Personlige fortellinger iscenesettes- med kroppen som instrument
Hasmo, Marte Isachsen (MEST;2020, Master thesis, 2020)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hva som settes på spill når ungdom gis anledning til å iscenesette sine personlige historier med kroppen som det primære omdreiningspunktet. Det har jeg gjort ved å undersøke ... -
R-U-I-N Regionsutvikling i Nord - Med feministiske briller i etnodramatisk utviklingsarbeid
Aasebøstøl, Borghild Otelie (Master thesis, 2017)Med denne studien henvender jeg meg til dere som er interessert i, og arbeider med, etnodramaformen. Studien tar for seg utviklingen av et etnodrama med arbeidstittelen RUIN – RegionsUtvikling i Nord. Etnodramaet har sitt ... -
Resistance Through Art
Sørensen, Marius (Master thesis, 2017)Med denne studien ser jeg på mulighetene teater byr på i krigs- og konfliktsoner, med et spesielt fokus på å skape rettferdig fred i okkuperte Palestina. Rettferdig fred handler om mer enn fraværet av krig. Rettferdig fred ... -
Samtaler om vanskelige tema i skolen: Fortelling som inngang til samtaler med barn og unge
Solbakken, Ine Mariel (MEST;2021, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet henvender seg til lærere og dramapedagoger i grunnskolen og videregående utdanning, samt til pedagogstudenter og andre interesserte. I prosjektet ser jeg på sammenhengen mellom fortellinger, livsmestring ... -
Stories from a Geisha
Hovda, Remi Johansen (Master thesis, 2016) -
Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems
Aaserud, Heidrun Persdatter (MEST;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ... -
”Tiden og veien” en samtidsregissørs fagdidaktiske tilnærming til ulike ensemblekonstellasjoner
Achen, Maria Stephanie von (Master thesis, 2017) -
Tilbakemeldinger i arbeid med skuespillerfag
Wergeland, Jens Smith (MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler tilbakemeldingssituasjonen mellom studenter og mellom studenter og pedagog i arbeid med skuespillerfag. Den teoretiske undersøkelsen tar utgangspunkt i tilbakemeldingsteori av Bærenholdt og ... -
Å fasilitere omsorg: I lys av etisk og estetisk bevissthet
Dalby, Karoline (MEST;2019, Master thesis, 2019)masteroppgaven ønsker jeg gjennom refleksjon å forstå egen og andre medarbeidernes fasilitering av omsorg i lys av etiske og estetisk bevissthet. Feltarbeidet finner sted på Fontenehuset. Jeg viser til estetiske aspektene ... -
Å generere fortellbart materiale - forskningsmetodiske refleksjoner
Walløe, Thor-Andrè (Master thesis, 2015)Hensikten med denne masteroppgaven er å utvikle en metode for innsamling av personlige fortellinger. Personlige fortellinger er fortellinger fra eget levd liv, og i denne sammenheng ønsker jeg å fokusere på personlige ... -
Å være nord
Skogstad, Maja (Master thesis, 2015)Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess ...