Marginale røster i kunstnerens varetekt. Et etnoteaterarbeid med innsatte i norske kvinnefengsler.
Abstract
Denne oppgaven henvender seg til anvendte teaterarbeidere, især de som arbeider kunstnerisk
med marginaliserte grupper og individer. På samme tid adresseres også de som jobber
innenfor kriminalomsorgen, samt de som driver med teaterarbeid på andre arenaer enn ved
etablerte teaterinstitusjoner. Studien tar for seg kunstneriske og etiske utfordringer man kan
identifisere, og dermed må ta stilling til, i arbeidet med å lage teater av virkelige menneskers
livsfortellinger og opplevelser. Gjennom intervju, mikroetnografisk feltarbeid og
forestillingsproduksjon har jeg forsøkt å beskrive disse utfordringene, godt hjulpet av
teoretiske perspektiver på etikk. Metoden har også vært kunstfaglig forskning, hvor scenisk
bearbeiding av empiri har vært grunnlaget for diskusjonen. Hovedfunnene identifisert på
bakgrunn av studien er: (1) Forholdet mellom anonymitet og autensitet, (2) Bruken, eller ikke
bruken, av ”the juicy stuff”, (3) Valg av rollebesetning, spillested og målgruppe, (4)
Opprettholdelse av, eller brudd med, såkalte ismer, og sist (5) Hvordan man selv posisjonerer
seg som talsperson for den aktuelle marginaliserte gruppen. Avslutningsvis presenteres en
anvendelse av forskningsfunnene, sammenfattet i en egen form for Vær Varsom-plakat for
anvendte teaterarbeidere. With this master thesis I am addressing those interested in, and working within, the field
applied theatre, particularly those doing artistic work with marginalized groups and
individuals. I am also reaching out to those working within the correctional services, as well
as those involved in theatre work in other arenas than established theatre institutions. The
study focuses on artistic and ethical decision-making, and challenges that can be identified in
the effort of making theatre based on real people's life stories and experiences. I have tried to
describe these challenges through interviews, ethnographic fieldwork and performance
production, aided by theory focused on ethical perspectives. The method has also been
artistic, where stage processing through empirical selection, was the basis for discussion. The
main findings identified in this study were: (1) The balance and relationship between
anonymity and authenticity (2) The use, or absence, of “the juicy stuff" (3) The choice of cast,
venue and target audience (4) The maintaining, or breach, of so called isms, and last (5) How
we, as artistic publishers of research, position ourselves as spokespeople for the specific
marginalized group. In conclusion, I will present an application of research findings,
summarized in a Code of Ethics for applied theatre practitioners.
Description
Master i estetiske fag