Blar i HV - Master i Atferdsvitenskap på forfatter "Arntzen, Erik"
-
Analyse av begrepene deriverte og emergente relasjoner samt hvordan begrepene studeres ved bruk av sorteringstest
Westgård, Anne (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Stimulusekvivalens handler om at det oppstår relasjoner mellom stimuli uten direkte trening. Det benyttes ulike begreper for å beskrive utrente relasjoner, blant dem: deriverte relasjoner og emergente relasjoner. Det kan ... -
Approaches to understanding of remembering
Åstad, Tonje Gellein (MALKS;2015, Master thesis, 2015)Article 1 gives an account of how cognitive psychology and behavior analysis understand and explain memory or remembering. Within behavior analysis, the most common procedure for studying remembering is matching-to-sample ... -
Begrepsdannelse : om betydningen av overtrening i etableringen av stimulusekvivalensklasser
Halvorsen, Lars Rune (Master thesis, 2010)Kognitiv psykologi og atferdsanalysens tilnærming til begreper og begrepsdannelse skiller seg av på viktige områder. Kognitiv psykologi har forskning og teoretisering om begreper som et sentralt arbeidsområde, og fokuset ... -
A behavior analytic account of social categorizatio
Strand, Rebekka (MALKS;2018, Master thesis, 2018)In the current article, social categorization was analyzed within the behavior analytic framework. Behavior analysis has been deemed unable to account for more complex behavior that seems to emerge without direct training. ... -
Behavioral studies of memory: conditional discrimination techniques
Strandbakken, Lars (MALKS;2014, Master thesis, 2014)A presentation of various conceptual problems and challenges in the field of memory research is presented in Article 1. After giving examples of approaches to the phenomenon by the disciplines of behavior analysis and ... -
Bruk av sortering av stimuli som supplerende mål etter trening av betinget diskriminasjon og test av deriverte relasjoner.
Vold, Jørn Arve (MALKS;2017, Master thesis, 2017) -
Complex human behavior: Stimulus equivalence and eye-tracking
Sadeghi, Pedram (MALKS;2015, Master thesis, 2015)One of the approaches towards understanding complex human behavior from the behavior analytic position is the stimulus equivalence paradigm. Understanding of stimulus equivalence is of great importance both in regards of ... -
Complexity in concept formation
Braaten, Live Fay (MALKS;2013, Master thesis, 2013)Researches in behavior analysis have studied concept formation and symbolic behavior, especially within stimulus equivalence. This research has shown that novel responding of untrained relations can emerge, following ... -
Effekten av intraverbal bidireksjonal naming på danning av ekvivalente stimulusklasser
Sundnes, Martine (Master thesis, 2023)Denne studien hadde som formål å undersøke om effektene av tact- og intraverbaltrening kan, gjennom intraverbal bidireksjonal naming, lede til danning av ekvivalensklasser, og er en utvidelse av Ma et al. (2016). Åtte unge ... -
Effekter av fortrening på danning av stimulusekvivalens: En litteraturgjennomgang og en empirisk studie
Evensen, Christian (Master thesis, 2023)Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang som omhandler stimulusekvivalens og fortrening. Fortrening kan påvirke dannelse av stimulusekvivalens. Studier ble identifisert gjennom søk i databaser og referanselister. Artikler ... -
Emergens av bidireksjonal naming og stimulusekvivalens som resultat av lytte- og intraverbal trening
Gundrosen, Mia Chantell (Master thesis, 2023)Denne studien er en replikasjon og utvidelse av Ma et al. (2016) og har som formål å undersøke om nye utrente intraverbaler oppstår som et resultat av å ha trent baseline relasjoner, samt å se om intraverbal naming vil ... -
En atferdsanalytisk tilnærming til kategorisering
Bevolden, Kristiane Rustad (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Article 1 presents an overview of cognitive and behavior analytical approaches to categorization and concept formation. Particular emphasis is placed on how the phenomena can be understood in conjunction with the formation ... -
Formasjon av stimulusklasser ved observasjon
Sagstad, Unni (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Forskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse ... -
Human versus computer responding - Simulating stimulus equivalence experiments using Enhanced Equivalence Projective Simulation
Fjeld Oueslati, Sarah (Master thesis, 2023)The purpose of this study was to explore if it is possible to simulate participant responding in a stimulus equivalence experiment, using the enhanced equivalence projective simulation model from Mofrad et al. (2021). Five ... -
Improving reading fluency: a literature review and an empirical study
Halldorsdottir, Lilja Yr (MALKS;2011, Master thesis, 2011)In a modern society it is important to know how to read since reading is an essential part of almost every aspect of daily life. Despite increased literacy in Western Europe the last decades many children never become ... -
Klasseinndeling og stimulusekvivalens: Bruk av sortering for å demonstrere ekspansjon av stimulusklasser
Dechsling, Anders (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Stimulusekvivalensklasser har tradisjonelt blitt dokumentert i matching-to-sample (MTS) format. Nylige studier har vist at sortering av stimuli kan dokumentere arbitrære stimulusklasser og at det er et høyt samsvar mellom ... -
Mimicking Meaningfulness: stimulus equivalence and meaning
Nartey, Richard Korley (Master thesis, 2010)The current paper reflects on some of the basic issues in the concept of stimulus equivalence as proposed by Murray Sidman. The paired-associate paradigm was the predominant method being employed to demonstrate how organisms ... -
Observasjonsresponser og betinget diskriminasjon
Deiss, Manuela Dora (Master thesis, 2010) -
Om verbal atferd og stimulusekvivalens
Augland, Hanne (MALKS;2014, Master thesis, 2014)Ever since B. F. Skinner published Verbal Behavior, his radical behavior analytic approach to language development has been considered controversial. Hence, Article 1 accounts for verbal behavior as either an operant or a ... -
On the acquisition of conditional discrimination in typically developing children: effects of training procedures and experimental variables
Kvia, Marita (MALKS;2013, Master thesis, 2013)When training typically developing preschool children in the facilitation of conditional discrimination, several studies have implemented various training procedures. Experimental variables besides the training procedures ...