Klasseinndeling og stimulusekvivalens: Bruk av sortering for å demonstrere ekspansjon av stimulusklasser
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6124Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Stimulusekvivalensklasser har tradisjonelt blitt dokumentert i matching-to-sample (MTS) format. Nylige studier har vist at sortering av stimuli kan dokumentere arbitrære stimulusklasser og at det er et høyt samsvar mellom MTS-tester og sorteringstester. Artikkel I gjør rede for ulik bruk av klasse-begrepet når det snakkes om klasser av stimuli og stimulusekvivalens. Videre gis en oversikt over bruken av sorteringsteser i ekvivalensforsøk og en diskusjon av sortering som test-format. Artikkel II presenterer empiriske data fra 32 deltakere som, etter etablering av baselinerelasjoner, sorterte stimuliene før de gjennomgikk klasseekspansjonstrening, og ny sortering for å dokumentere ekspansjon av stimulusklassene. Resultatene viser at sortering kan demonstrere ekspansjon av stimulusklasser. Et slikt studie har aldri blitt gjort tidligere og resultatene verifiserer ytterligere at sortering kan dokumentere inndeling av ekvivalensklasser.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer