Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArntzen, Erik
dc.contributor.authorDechsling, Anders
dc.date.accessioned2018-09-07T06:27:27Z
dc.date.available2018-09-07T06:27:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6124
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemeren
dc.description.abstractStimulusekvivalensklasser har tradisjonelt blitt dokumentert i matching-to-sample (MTS) format. Nylige studier har vist at sortering av stimuli kan dokumentere arbitrære stimulusklasser og at det er et høyt samsvar mellom MTS-tester og sorteringstester. Artikkel I gjør rede for ulik bruk av klasse-begrepet når det snakkes om klasser av stimuli og stimulusekvivalens. Videre gis en oversikt over bruken av sorteringsteser i ekvivalensforsøk og en diskusjon av sortering som test-format. Artikkel II presenterer empiriske data fra 32 deltakere som, etter etablering av baselinerelasjoner, sorterte stimuliene før de gjennomgikk klasseekspansjonstrening, og ny sortering for å dokumentere ekspansjon av stimulusklassene. Resultatene viser at sortering kan demonstrere ekspansjon av stimulusklasser. Et slikt studie har aldri blitt gjort tidligere og resultatene verifiserer ytterligere at sortering kan dokumentere inndeling av ekvivalensklasser.en
dc.language.isoenen
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskapen
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2018
dc.subjectStimulusklasseren
dc.subjectStimulusekvivalensen
dc.subjectKlasseekspansjonen
dc.subjectMatching-to-sampleen
dc.subjectSorteringen
dc.subjectAtferdsvitenskapen
dc.titleKlasseinndeling og stimulusekvivalens: Bruk av sortering for å demonstrere ekspansjon av stimulusklasseren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel