LUI - Master i Yrkespedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 292
-
Øvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Syr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre. • Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide. • Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer ... -
Tilrettelegging av læretid for helsefagarbeiderelever
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Mange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: ... -
Utdannelse i samarbeid med arbeidslivet: Tilrettelegging for relevant yrkesutdanning med mål om læreplass for elevene på VG2 Byggteknikk – en kvalitativ studie
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å tilrettelegge for relevant yrkesutdanning, med mål om læreplass for elever på VG2 Byggteknikk. Intensjonen med prosjektet var å yrkesrette deler av norskfaget og yrkesfaglig ... -
Yrkesretting av matematikk
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Vocation of common core subjects in primary and secondary education is a current topic in schools today, as are the focus on mathematical knowledge among the pupils. In this paper I am highlighting a combination of both ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Helsefagarbeiderelev i arbeidspraksis: Et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan et tettere kollegasamarbeid kan fremme elevenes trivsel og læring i arbeidspraksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)For elever er trivsel en viktig faktor for læring, og forskning viser at læring skjer gjennom tenkning, følelser og motivasjon gjennom samspill med andre. Funn fra egen, tidligere forskning viste at noen elever ikke trivdes ... -
Refleksjonsnotat i politiutdanningen: En studie av politistudenters arbeidskrav "skriving av refleksjonsnotat", i andre studieår ved Politihøgskolen
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)This is a qualitative study of police students' reflection notes, written by police students during the second year at the Police College. The aim for the police college is to educate reflected and active police officers. ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Yrkesfagelevers og læreres oppfatninger av didaktiske verktøy brukt i SpaStudy, et internasjonalt samarbeidsprosjekt på Facebook.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Yrkesfagene står overfor store utfordringer med høyt frafall. Denne oppgaven undersøker pedagogiske og didaktiske grep som ble brukt i delprosjektet SpaStudy i prosjektet «Learning With Companies». Formålet med SpaStudy ... -
70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssystem for yrkesopplæring i skole.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssikringssystem for yrkesopplæring i skole. Vi mener samfunnet trenger yrkesutøvere som kan utføre yrkesoppgaver av høy kvalitet. Yrkesutdanningen skal legge grunnlag for disse yrkesutøverne. I ... -
Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ... -
Minoritetsspråklige i eldreomsorgen
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i yrkespedagogikk. Problemstillingen er "hvordan kan språkopplæringen bidra til å ansette minoritetsspråklige på sykehjem eller i hjemmebasert omsorg". Jeg brukte kvalitativ metode, semistrukturert ... -
Tømrerlærlinger og yrkesstolthet
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vi lever i en tid der manuelt arbeid har mistet noe av sin status. Samfunnet etterspør på samme tid håndverk av høy kvalitet. Yrkesstolte håndverkere har tradisjonelt sett sørget for og sikret denne kvaliteten. Samtidig ... -
Utvikling av praksisfellesskap gjennom læring i et lederutviklingsprogram
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med masteroppgaven har vært å tilføre ny kunnskap om lederutvikling av mellomledere i en industribedrift. Studien har fokusert på betydningen opplæringen har hatt for ledernes opplevelse av identitet, mestring og ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ... -
Organisasjonslæring som deltakelse i praksis - et aksjonsforskningsprosjekt i skolen som organisasjon
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Organisasjonslæring som deltakelse i praksis er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført ved en videregående skole med yrkesfaglige utdanningsprogram. Bakgrunn for studien henger sammen med behovet for å samordne innsatsen ... -
Entreprenørskapskrefter i mediefag: En kvalitativ studie som dreier seg om lærer- og elevopplevelser rundt entreprenørskap i praksis i videregående skole
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven «Entreprenørskapskrefter i mediefag på VGS» er en kvalitativ studie der vi undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning i mediefag i videregående skole. ... -
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
Et internasjonaliseringsprosjekt i yrkesopplæringen: Internasjonalisering og elevers læring.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med undersøkelsene i denne rapporten har vært å se nærmere på hvilke erfaring frisørelever på Vg2 og lærere ved Romsdal videregående skole (Rvgs) skoleåret 2016/2017 har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjektet. ... -
TIP elevers læring i bedriftpraksis
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Temaet i denne masteroppgaven er bruk av bedrifter som et ledd i fagopplæringen for TIP elever. Hensikten er å få økt innsikt i hvordan bedriftpraksis påvirker elevenes læring. Mitt ønske er at resultatene fra denne ...