LUI - Master i Yrkespedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 292
-
Praktisk metodisk test - betydning for læringsprogresjon? Et kvalitativt studie av ferdighetstesters betydning for aspiranters læringsprogresjon i fengselsbetjentutdanningen.
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I 2018 innførte utdanningen høgskolekandidat i straffegjennomføring (KRUS) praktisk metodiske tester (PMT). Undersøkelsen ser på hvordan implementeringen har vært, hvordan gjennomføringen skjer og testens nytteverdi. På ... -
Yrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ... -
Å løfte og bli løftet: En kvalitativ undersøkelse om indivduell utvikling og prestasjon i kollektivt samspill
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Som individer vokser og utvikler vi oss hele livet. Gjennom sosiale relasjoner, skole, studier og arbeidsliv utvikler vi vår kunnskap og våre ferdigheter. Mesteparten av denne utviklingen skjer i samhandling med andre. ... -
Yrkesrelevant opplæring i Vg22 matfag i samarbeid med arbeidslivet.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom skole og arbeidsliv fikk innvirkning på opplæring for en Vg2 matfagklasse. Formålet var å finne pedagogiske- og didaktiske metoder for å utvikle en yrkes- og ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Yrkesfaglæreres håndtering av elever med psykososiale vansker: En kvalitativ undersøkelse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med undersøkelsen i denne rapporten er å oppnå økt oppmerksomhet rundt yrkesfaglig opplæring av elever med psykososiale vansker. De fleste lærere - inkludert meg selv, møter elever med slike utfordringer. Men ... -
Digital samhandling og læring: Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg tatt i bruk aksjonsforskning for å utvikle læring knyttet til digital samhandling i byggebransjen og Integrated Concurrent Engineering (ICE). Læringen har rettet seg mot fagskolestudenter ... -
Skriving og erfaringslæring på Helsearbeiderfagets premisser: Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av didaktiske prinsipper for undervisning i pedagogiske tiltaksplaner.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Den handler om hvordan yrkesfaglæreren i Vg3 Helsearbeiderfag kan legge til rette for relevant undervisning og erfaringslæring gjennom skriving av pedagogiske ... -
Fra monolog til dialog: Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med guidene på Freia
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt på min arbeidsplass Freialand med mål om å skape en tettere dialog. Problemstillingen er ”Hvordan kan vi forbedre kvaliteten på guidingen gjennom en tettere dialog?” Jeg ... -
Avvik fra forventet progresjon i læretiden
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i forbindelse med min jobb som rådgiver ved utdanningsavdelingen i fylkeskommunen, i perioden 2017-2019. Hovedmodellen i norsk yrkesfagutdannelse ... -
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom ... -
Refleksjon i og over elektrofag: En kvalitativ studie av elevers refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elektrofaglærere kan legge til rette for relevant yrkesopplæring, gjennom å stimulere elevene til refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori. Oppgaven viser hvordan målrettet arbeid ... -
Vurdering av yrkeskompetanse i yrkesfaglig fordypning (YFF)
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle et skjema for tilbakemeldinger med sikte på økt kvalitet slik at det kan brukes i sluttvurdering i yrkesfaglig ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om å bruke erfaringer fra praksiskandidater i teoriundervisning
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk handler om hvordan praksiskandidatene på et eksamenskurs skulle bruke sin yrkeserfaring i en læringssituasjon der de hadde som mål å lære teori.. Problemsstillingen har derfor vært: ... -
Erfaringslæring i praksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er yrkesrelevant utdanning, der arbeidsoppgaver i bedrift omgjøres til læringsoppgaver i skolen. Jeg har vært opptatt av hvordan jeg som faglærer kan utvikle kunnskap for å forbedre min ... -
Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Masterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning ... -
Yrkesteoretisk kompetanse ved bruk av logg i et praksisfellesskap: Vi har flyttet klasserommet ut på byggeplassen
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass i skoleåret 2017-2018, på TBA som er en avdeling for tilrettelagt bygg- og anleggsteknikk. TBA er et praksisorientert og ... -
Hvordan mener yrkesfaglærerne at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene? En kvalitativ undersøkelse på studieretning bygg og anleggsteknikk.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har kommet til som et resultat av et utbyggingsprosjekt som var gjennomført ved vår skole. Dette gjorde oss interessert i læringsarealenes og utstyrets betydning for den yrkesfaglige undervisningspraksisen. ...