Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Videregående skole"
Viser treff 1-20 av 45
-
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
Arbeidspraksiskunnskap: elevers erfaring med arbeidspraksis i faget prosjekt til fordypning innenfor yrkesfag i videregående skole
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Hensikten med denne masteroppgaven var å få en forståelse av dagens situasjon når det gjelder hva arbeidspraksis har betydd for elevene i faget prosjekt til fordypning. Et av formålene i læreplan til faget prosjekt til ... -
Bruk av digitale hjelpemidler i yrkesfagopplæringen
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Dette master prosjektet har hatt som mål og undersøke hvordan bruk av IKT og digitale hjelpemidler i yrkesopplæringen påvirker elevens læringsutbytte og motivasjon til å lære. Prosjektet er gjennomført med elever og lærer ... -
Bruk av digitale verktøy som læringsstrategi for å øke mestringsfølelse og tekstproduksjon
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I den videregående skolen er det i dag stort frafall. Dette gjelder spesielt ved yrkesfaglige linjer. Det store frafallet har store økonomiske konsekvenser for samfunnet og for mange av de som faller fra er de personlige ... -
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Elevens forståelse av dybdelæring i programfagene
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket læringsutbytte og erfaringer elevene på Vg1 helse og oppvekst har med dybdelæring. Følgende problemstilling er valgt for å undersøke dette; Hvordan tilrettelegger ... -
En tredimensjonal ledelsesstrategi som støtte for læreres yrkesutøvelse
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Pedagogisk forankring med referanse til konsekvenspedagogikk, teamorganisering og egenvurdering utgjør tre dimensjoner i en skolelederstrategi ved Strømmen videregående skole. Holdningsstyring og komplementære ledelse ... -
Helhetlig rådgivning i videregående skole
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Hvordan gjennomføre utdanningsprogrammet Vg1 Bygg og anleggsteknikk slik at opplæringen blir relevant og meningsfylt for elevene med tanke på valg av fremtidig yrke?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om å legge til rette for en meningsfull og relevant utdanning på Vg1 Bygg- og anleggsteknikk. Vi har hatt som hensikt å gjennomføre undervisningen slik at elevene skal få et godt grunnlag til ... -
Hvordan kan praksisfellesskapet i skolen forberede elever på Vg2 Teknikk og industriell produksjon til et internasjonalt prosjekt med BMW?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Vi har samarbeidet og gjennomført denne masteroppgaven med Vg2 avdelingen for teknikk og industriell produksjon på Åssiden VGS i skoleåret 2012-13. Dette yrkespedagogiske prosjektet var et tverrfaglig samarbeid som var ... -
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Hvordan organisere en meningsfull og yrkesrelevant opplæring på medier og kommunikasjon : et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført skoleåret 2009/2010. Prosjektets problemstilling er: Hvordan legge til rette for en meningsfull og yrkesrelevant opplæring på medier og ... -
Hvordan sikre pedagogisk kvalitet i lokal læreplan på restaurant- og matfag?
(Master thesis, 2009)Etter St. meld. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet ble det naturlig for meg å formulere en problemstilling som omhandler læreplanarbeid for Vg1 restaurant- og matfag. Jeg jobber selv som faglærer i programfag ved ... -
Hvordan utvikle og bruke kjennetegn på måloppnåelse i mediefagene for at elevene skal få en bevissthet om egen læring?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Mastergradrapporten gjenforteller planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og analyser av det arbeidet som er utført med innføring av kjennetegn på måloppnåelse. Hovedtemaene for oppgaven omhandler planlegging og ... -
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
Karriereveiledning i grupper
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven dokumenterer et kvalitativt forskningsprosjekt med karriereveiledning i grupper blant elever på studiespesialiserende utdanningsprogram ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Kokken lagar mat : utøving og utvikling av yrkeskunnskap på kjøkenet sett i lys av 2300 år gamle kunnskapsformer
(Master thesis, 2009)Tema for masteroppgåva er utøving og utvikling av yrkeskunnskap i kokkfaget. Bakgrunnen for arbeidet er resultat frå andre forskingsprosjekt i masterstudiet og innføringa av den nye reforma, kunnskapsløftet, i den vidaregåande ... -
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Master thesis, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ...