Industribedrifter som rekrutteringsarena
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8861Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo trenger lærlinger for å skaffe seg kvalifisert arbeidskraft, dette året måtte de søke etter lærlinger i andre fylker. Det faktum at Osloskolen ikke kunne bidra med lærlinger til industribedrifter i Oslo, skoleåret 18/19, var min motivasjon til å forske på om dette kunne endres.
Denne masteroppgaven dreier seg derfor om samarbeidet mellom skole og bedrift for rekruttering til industrifag i Oslo ved hjelp av elevers programfag Yrkesfaglig fordypning (YFF) i VG1 Teknikk og Industriell Produksjon (TIP). YFF er et programfag som skal gi elevene mulighet til å prøve ut ett eller flere aktuelle lærefag. De skal få erfaring med arbeids-oppgaver og arbeidsmåter som er typiske for yrkene utdanningsprogrammet kvalifiserer dem for. Normalt foregår YFF for de fleste TIP VG1-elever i skole. I dette forskningsprosjektet har seks elever gjennomført deler av YFF i industribedrifter.
I masteroppgaven har jeg forsket ved hjelp av kvantitativ- og kvalitativ metode. I den kvantitative delen har jeg har gått gjennom dokumenter i Norges offentlige utredinger og Stortingsmeldinger/Meldinger til Stortinget som inneholder temaet utdanning. Her ønsket jeg å finne ut hva det offentlige legger av føringer på samarbeid mellom skole og bedrift. Jeg fant ingen konkrete føringer i tidsrommet 1995 til 2020. Ansvaret for dette samarbeidet er delegert til fylkeskommunene. Forskningen i den kvalitative delen har vært et prosjekt der elever fra Osloskolen har gjennomført deler av YFF ute i tre ulike industribedrifter som har behov for lærlinger. Etter at elevene hadde gjennomført YFF i bedrift, intervjuet jeg elever og lærere fra skolene, instruktører og opplæringsansvarlige fra bedriftene.
Opplæringsansvarlige i bedriftene som deltok i dette studiet, er i etterkant av det gjennomførte prosjektet positive til at skolene gir elevene muligheten til å praktisere ute i deres bedrift i VG1. I undersøkelsen fant jeg at bedriftene etterlyser tettere samarbeid med skolen i forkant av at elevene kommer ut i praksis. Besøk fra lærere, informasjon om elevene og kommunikasjon om hva skolen forventer av perioden eleven er i bedriften, bør slik jeg ser det etter arbeidet med dette masterstudiet, settes i system av skolene.
Beskrivelse
Master i yrkespedagogikk