Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Videregående skole"
Viser treff 21-40 av 45
-
Kvalitet og vurdering i Prosjekt til fordypning: Service og samferdsel – VG2 IKT Servicefag. Nord-Gudbrandsdal videregående skole, avdeling Otta
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling legger vekt på hvordan man kan utvikle god kvalitet og vurdering i praksisopplæring i Prosjekt til fordypning (PTF-faget) i IKT- Servicefag. PTF-faget er et viktig fag på yrkesfaglige ... -
Miljø og bærekraft med kriterier fra miljøfyrtårn i praksisundervisning på kjøkken
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette forskningsprosjektet ønsket jeg å finne ut hvordan man kan undervise på VG2 Kokk/servitør på kjøkken i bærekraft med utgangspunktet i Miljøfyrtårn re-sertifisering av skolen. Meningen var å finne ut hvilke deler ... -
Og flere står igjen, eller ...!? Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeidslæring. Eksempler fra design, arkitektur- og kunsthistorie i videregående skole
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Oslo. Jeg har i samarbeid med elevene i en Vg2-klasse med formgivingsfag lagt til rette for ... -
Omsorg som yrkeskunnskap : med fokus på elevenes etiske bevissthet : Hvordan kan elevenes fortellinger fremme deres dannelsesreise mot en etisk bevisst yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2009)Tema for denne oppgaven er helsefagarbeideren som har omsorg som yrkeskunnskap, og oppgaven fokuserer på den opplæringen elevene møter i løpet av deres to første år i den videregående skole. Jeg har i denne oppgaven valgt ... -
Omvendt undervisning på verkstedet - et aksjonsforskningsprosjekt i automasjonsfaget på vg1 elektro
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Vi har i dette prosjektet prøvd ut omvendt undervisning i en vg1 el-energi klasse i faget automasjon. Undervisnings metoden omvendt undervisning har som formål å flytte teori undervisningen fra fellestiden i klasserommet ... -
Organisasjonsutvikling i skolen gjennom demokratiske prosesser - elevvurdering på rett spor starter med å snakke med folk
(Master thesis, 2009)Dette mastergradsprosjektet i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i implementeringen av reformen ”Kunnskapsløftet” på Skarnes videregående skole (SVS). Reformen har bidratt til nytt læreplanverk, og det er blitt gjort ... -
Praktisk talt : tverrfaglig praktisk eksamen i programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående skole
(Master thesis, 2009)SAMMENDRAG I Kunnskapsløftet, som ble iverksatt fra høsten 2006, skal elevene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene gjennomføre en lokalgitt tverrfaglig praktisk eksamen. Dette er en eksamen som kvalifiserer for læretid ... -
Samarbeid hjem - skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ... -
Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Sertifisering som vurderingsverktøy i yrkesopplæringen
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som har tatt utgangspunkt i en reel utfordring ved Etterstad videregående skole. Utfordringen gikk på at skolen måtte ta elevene gjennom sertifiseringskurs på maretimefag, ... -
Skolemedisin mot praksissjokk: veiledning av nyutdannede lærere
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Aksjonsforskning er gjennomført ved en videregående skole som har satt fokus på veiledning av nyutdannede lærere. Problemstillingen er: Hvordan utvikle et tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved egen skole? Jeg har ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Tilrettelegging av læretid for helsefagarbeiderelever
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Mange vg2 helsefagarbeiderelever ved skolen jeg arbeider på velger å gå videre på påbygg og ikke som helsefaglærlinger, dette forundrer meg. Denne tendensen stemmer godt overens med nasjonale tall. Problemstilling: ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Utdannelse i samarbeid med arbeidslivet: Tilrettelegging for relevant yrkesutdanning med mål om læreplass for elevene på VG2 Byggteknikk – en kvalitativ studie
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å tilrettelegge for relevant yrkesutdanning, med mål om læreplass for elever på VG2 Byggteknikk. Intensjonen med prosjektet var å yrkesrette deler av norskfaget og yrkesfaglig ... -
Utdanningsvalg
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Utdanningsvalg – Educational choices Masterarbeidet er en studie av hvilke faktorer elever anser som betydningsfulle når de velger utdanning, og hva som påvirker dette utdanningsvalget. Problemstillingen for masterarbeidet ... -
Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Working with teachers and students at secondary school level to enhance better learning of agriculture through project based learning approach: an action research at Nabiswa Secondary school, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Study is an Action research approach on Project based learning as a development project at Nabiswa secondary school in Uganda, with fellow teachers and students of Agriculture. It was aimed at improving my practice ...