Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Samarbeid"
Viser treff 1-20 av 27
-
Applikasjon som verktøy til vurdering: Yrkesfaglige elever i praksis
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Dette masterprosjektet er et resultat av fire års deltidsstudia ved Høyskolen i Oslo og Akershus. I hverdagen står norskeskoler overfor mange utfordringer, og vurdering er en av de utfordringene. Prosjektet prøver å se ... -
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd: Hvordan kan skole og bedrift samarbeide, slik at helsefagarbeideren får den helhetlige yrkeskompetansen som helsevesenet har bruk for?
(Master thesis, 2009)Tema for denne masteroppgaven er den nye helsefagarbeiderutdanningen, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. Et overordnet mål er å få fram samarbeidsstrategier som fremmer helhet, sammenheng og relevans i denne nye ... -
En studie om yrkesrelevant utdannelse
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Rapporten belyser praksisfeltets tolking og oppfattelse av yrkesrelevant utdannelse. Praksisfeltet består av yrkesfaglærere innen Vg1 Design og Håndverk, Restaurant og Matfag, Vg2 frisør-, kokk- og servitørfag, samt faglig ... -
Erfaringslæring i praksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er yrkesrelevant utdanning, der arbeidsoppgaver i bedrift omgjøres til læringsoppgaver i skolen. Jeg har vært opptatt av hvordan jeg som faglærer kan utvikle kunnskap for å forbedre min ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om samarbeid mellom skole og arbeidsliv i helsearbeiderfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunnen for dette prosjektet var vårt behov for utvikling av samarbeidet mellom skole og arbeidsliv, i helsearbeiderfaget. Hvordan kan vi som skole utvikle dette samarbeidet og hvordan kan arbeidslivet bidra til denne ... -
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ... -
Helhetlig rådgivning i videregående skole
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ... -
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Hvordan kan skolen og arbeidslivet i samarbeid legge til rette og utvikle en helhetlig praksisopplæring?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)I yrkesfagopplæringen kan ofte et godt samarbeid mellom skole og arbeidsliv være vanskelig å få til. Dette prosjektet hadde fokus på relasjonen mellom skolen og arbeidslivet og foregikk med deltakere fra lærerkollegiet, ... -
Hvordan praktiseres faget «prosjekt til fordypning» i skole og bedrift på VG2 el- energi? En undersøkelse av kvaliteten i utdanningen
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Faget prosjekt til fordypning er et viktig fag for våre elever når det gjeldet å få et innblikk i yrkesutøvelsene, og i en fremtidig yrkesutdannelse. En begynnende yrkesidentitet skal gi våre elever en god start på ... -
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter: et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten dokumenterer et forsknings og utviklingsprosjekt om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB), gjennomført i samarbeid med bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen hvor problemstillingen er: ... -
Norske elektroelever i Tyskland - personlig vekst og motivasjon: En kvantativ studie av internasjonalt samarbeid mellom Askøy videregående skole og Andreas Gordon Schole for Vg2 elektroelever
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Tysklandsklassen er en klasse med utvalgte elever som tar deler av Vg2 Elektro i Tyskland. Vi har hatt gode resultater over mange år og opplever lite fravær på elevene. Bedriftene i Norge har stor interesse for å ansette ... -
Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Masterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning ... -
Programfagslærer på praksiplass
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ... -
Samarbeid hjem - skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ... -
Samarbeid og Tradisjoner, for styrking av felles fagspråk
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om utvikling og bruk av samtale- og refleksjonsverktøy til bruk i både bedrift og skole i blomsterdekoratørfaget, for styrking av felles fagspråk. Dette verktøyet har blitt til på ... -
Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ...