Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Subject "Mestring"
Now showing items 1-14 of 14
-
Betydningen av arbeidserfaring for skoleprestasjon
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er min undring over noen få elevers sterke motivasjon for å prestere på skolen. Jeg ønsket å identifisere faktorer som påvirket denne gode prestasjonen for å se om noe kunne være overførbare ... -
Elevens utfordring - industriens mulighet: Hva kreves for at elever med særlige utfordringer kan få jobb i verkstedindustrien
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever med særlige behov har etter loven muligheter for tilrettelegging og tilpassing av skolehverdagen, både i grunnskolen og i den videregående opplæringeng. Likevel ser vi at overgangen mellom grunnskolen og videregående ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om å legge til rette for en yrkesopplæring på vg1 design og håndverk for elever med ulike læreforutsetninger.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever som starter på yrkesfag i dag, har ulike læreforutsetninger. For en del elever kan det være utfordrende og fullføre en yrkesutdannelse. Det er ulike årsaker til at man ikke fullfører, men noe av det som peker seg ... -
Fra drop-out til fagbrev
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Frafall fra deltakelse i skole en stor utfordring i Norge, og frafallet er spesielt høyt på yrkesfag. Kritikk om for mye teori og lite relevans på yrkesfaglige linjer har vært et gjentagende tema gjennom flere tiår. Det ... -
Internasjonaliseringens betydning for utvikling av samhandlingskompetanse: “Jeg har fått et mer åpent sinn og forståelse for andre”
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Verden slik den er i dag trenger flere mennesker med internasjonal kompetanse “Styrket internasjonalisering er viktig for å gi norsk utdanning et kvalitetsløft.” er SIU´s satsningsområde i strategiplanen 2017-2021. Dette ... -
Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ... -
Med kroppen først: Et undervisningsforsøk med fokus på verktøybruk som base for dybdelæring
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Elever som starter på vg2 yrkesfag i dag, har veldig varierende bakgrunn og ulike læreforutsetninger. Noen har bakgrunn som gjør at dem har lett for å forstå verktøybruk og dermed tar praktisk læring lettere på verkstedet, ... -
Mesterlære i demokratiet - yrkesforankring og rekruttering gjennom motivasjon og mestring
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler ikke alene om mesterlære. Den erkjenner at all læring i Norge skjer innenfor demokratiske rammer Her benyttes velkjente begreper som er bygget på anerkjennelse og forståelse innenfor akademia ... -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Programfagslærer på praksiplass
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ... -
Psykisk utviklingshemmede og bruk av digitalfotograferte oppskrifter i matlaging
(Master thesis, 2009)Skolen er stadig i utvikling med ulike reformer. Lov om spesialskoler kom i 1951, mens reform 94 og 97 kom med retningslinjer for å skille mellom generell pedagogikk og spesialpedagogikk. I senere tid er reformen kunnskapsløftet ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Å beholde/forberede nytilsatte yrkesfaglærere i videregående skole: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den videregående skolen med tanke på lærergjerningen og krav som stilles?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne casestudien følger to nytilsatte lærere gjennom deres andre termin som nytilsatte ved en videregående skole i et forsøk på å belyse problemstillingen: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den ... -
Å lære matematikk i en virtuell verden: En mixed metode studie med VR-briller til simulering av hverdagsmatematikk
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)To learn math in a virtual world, a mixed method study with VR glasses simulating everyday mathematics Some students at Sales, Service and Tourism (SSR), a vocational field of study in upper secondary school, experience ...