Et aksjonsforskningsprosjekt om å legge til rette for en yrkesopplæring på vg1 design og håndverk for elever med ulike læreforutsetninger.
Abstract
Elever som starter på yrkesfag i dag, har ulike læreforutsetninger. For en del elever kan det være utfordrende og fullføre en yrkesutdannelse. Det er ulike årsaker til at man ikke fullfører, men noe av det som peker seg ut, er at mange elever opplever at yrkesoppgavene ikke er relevante og at det er for mye teoretisk innhold i selve opplæringen. Fagfornyelsen har som målsetning å få flere elever til å gjennomføre videregående opplæring. Betydningen av formell utdanning har økt de siste årene. Mange ungdommer som søker seg til yrkesfag, ønsker å jobbe praktiskrettet og oppleve mestring. Samtidig er det en del elever som har behov for tilpasset opplæring, og som har ulike forutsetninger for å gjennomføre skoleåret. Jeg vil derfor undersøke om det å legge til rette for tidlig yrkesrelevant opplæring – ved bruk av arbeidslivspraksis og en mer praktisk tilnærming til programfag og fellesfag på Vg1-nivå – øker motivasjonen til elevene. I denne masteroppgaven ønsker derfor jeg å undersøke problemstillingen: «Hvordan legge til rette for at elever på design og håndverk med ulike læreforutsetninger får en meningsfull og relevant opplæring ved tidlig yrkesspesialisering og medvirkning i tråd med Fagfornyelsen?» Det har vært viktig å involvere elevene i egen læreprosess. Elevmedvirkning og demokratiske prosesser har stått sentralt i dette prosjektet. Resultatet viste at elevene i hovedsak opplevde motivasjon og mestring når de fikk medvirke i egne yrkesoppgaver. Dette gjaldt både for programfag og fellesfag hvor undervisningen ble tilpasset den enkeltes evner og forutsetninger. Samtidig viste resultatene at arbeidslivspraksis er en viktig opplæringsarena for Vg1-elever. Erfaringene fra dette prosjektet har gitt meg større innsikt knyttet til elevmedvirkning og hvordan det kan legges til rette for elever med ulike læreforutsetninger slik at de opplever medbestemmelse i skolehverdagen og medvirkning i egen læreprosess.