Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282"
Viser treff 1-15 av 15
-
Digitale ressurser og transspråking som verktøy for støtte og dokumentasjon i første- og andrespråksutviklingen - En kvalitativ studie av lærings- og vurderingspraksiser rundt to elever med kort botid i Norge
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å utforske språkopplæring av flerspråklige elever i den norske skolen. Translanguaging eller transspråking innebærer et helhetlig syn på språk, nye måter å snakke sammen på og nye undervisnings- ... -
«Du må være en tiger-mamma!» En kvalitativ studie om flerspråklige foreldres erfaringer med skolens inkluderingsarbeid for barn med utviklingshemming
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave knyttet til masterstudiet i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk ved OsloMet Storbyuniversitetet. I dette studiet er hensikten å sette søkelys ... -
En kvalitativ analyse av hvordan lærere arbeider med elever som har særlige utfordringer knyttet til å lære matematikk
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere arbeider med elever som har særlige utfordringer knyttet til å lære matematikk. Dette for å få et større innblikk i spesialundervisningen som blir gitt i matematikk, ... -
En kvalitativ studie av hvordan skolen og PP-tjenesten samarbeider for å inkludere elever med særskilte behov
(Master thesis, 2021)Temaene for denne masteroppgaven er inkludering og samarbeid. Inkludering er et bærende prinsipp i skolen. Alle elevene er ulike, men alle har rett til å være en del av et inkluderende fellesskap i skolen (Meld. St. 6 ... -
En kvalitativ studie om hørselshemmede elevers skolelivskvalitet og skolens rolle i deres vei mot voksenlivet
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å undersøke unge voksne med milde til moderate hørselstap og deres refleksjoner om sin egen skolegang. Dette skal sees i lys av skolelivskvalitetsbegrepet og skolens rolle i forbindelse med ... -
En kvalitativ studie om lærernes relasjoner til elever med stille atferd
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave med tilknytning til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypningsfaget profesjonspedagogikk, ved Oslo Metropolitan University (OsloMet). Hensikten med studien er å innhente ... -
«En skole for alle» - En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet planlegger og arbeider for en inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering for elever med vedtak om spesialundervisning. Hensikten med studien har vært å belyse hvordan lærere planlegger og tilrettelegger for en inkluderende opplæring for elever på ... -
Inkluderende opplæring - En kvalitativ studie av hvordan lærere, gjennom skolens kollektive profesjonsutvikling, fremmer inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at skolen skal legge til rette for «inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Men på hvilken måte bør dette skje? Er det ... -
«Man må jo ha noe håndfast å vise til også» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer og synspunkter på kartlegging og vurdering av innføringselever
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å se på hvordan innføringslærere kartlegger og vurderer andrespråkselever i overføringen fra innføringsklasser til ordinære klasser. Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål ... -
Matematikklærere og spesialpedagogers samarbeid om elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Oppgavens problemstilling lyder slik: Hvordan opplever matematikklærere og spesialpedagoger samarbeid om elever i matematikkvansker? For å besvare problemstillingen er oppgaven avgrenset og tar utgangspunkt i to ... -
Mot alle odds - En kvalitativ studie av hvordan lærere fremmer resiliens hos risikoutsatte barn for å skape god psykisk helse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva lærere anser som resiliente egenskaper hos barn, og hvordan de kan fremme disse egenskapene. Gjennom teori og funn fra intervjuene har jeg undersøkt oppgavens problemstilling. ... -
Selvreguleringsvansker og fysisk aktivitet - En kvalitativ studie om årsakssammenhenger mellom elevenes selvregulering og fysisk aktivitet i skolen
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven tar for seg problemstillingen rundt hvorvidt fysisk aktivitet kan ha en positiv innvirkning på barn med selvreguleringsvansker. Jeg ser også på hvilke andre goder fysisk aktivitet fører med seg gjennom ... -
Spesialpedagogers relasjonsarbeid i skolen. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagoger arbeider med å etablere og opprettholde relasjoner til elevene
(Master thesis, 2020)Relasjoner er en svært viktig del av skolehverdagen, og for barn med spesielle behov er relasjonene ofte av enda større betydning (Drugli, 2012, s. 44). Hensikten med dette forskningsarbeidet har derfor vært å se på ... -
Tilpasset opplæring for flerspråklige elever - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at det i skolen er mange flerspråklige elever, og de fleste lærere kan derfor oppleve å få ansvaret for å tilpasse opplæringen for flerspråklige elever. For at flerspråklige elever ... -
«... vil du bli lærer skal du også lære matematikkvansker, det er ikke noe sånn bare for de som er interessert ...» En kvalitativ studie av undervisning i matematikk – tre læreres erfaringer med fokus på elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Tema, bakgrunn og formål: Matematikkvansker er et vidt begrep og det er først i senere tid blitt rettet fokus mot disse lærevanskene. Historisk sett har ulike begreper har blitt brukt gjennom historien for å definere ulike ...