Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på forfatter "Smestad, Bjørn"
-
Effekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolen
Løken, Marie Vellesen (Master thesis, 2020)Gjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
Tallaksen, Synne Marie Hegna (Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
Fjelltvedt, Wenche Elisabeth (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
Å lære matematikk gjennom bevegelse og med kroppen - undervisning som imøtekommer førsteklasseelevenes fysiologiske væremåte
Enger, Vanja (Master thesis, 2020)Med Reform 97 ble det klart at elevene kom til å være fem - seks år gamle ved skolestart, i motsetning til seks – syv år slik det hadde vært tidligere. Førsteklasse skulle ha et tydelig preg av både barnehage og skole og ...