Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på forfatter "Skarstein, Dag"
-
Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget - En diskursanalytisk tilnærming til elevers resepsjon av en ungdomsroman
Henjum, Line (Master thesis, 2018)«Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget» tar for seg et utvalg elevers meningskonstituerende språk i møte med en episk fiksjonsfortelling i norskfaget. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, der ... -
Gutters mytiske verden – en studie av identitet og lesemotstand
Onstad, Morten Rygh (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om gutter, lesing og identitet. Formålet med masteroppgaven er å undersøke gutters forhold til skjønnlitteratur i skolen gjennom identitetsbegrepet. Undersøkelsen er basert på to kvalitative ... -
Læring eller tilegning? Tre norsklæreres tilnærming til litteraturundervisningen
Leirvik, Charlotte Bekkelund (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er basert på nyere norsk skoleforskning som har undersøkt årsakene til de økende forskjellene mellom elever i skolen. Denne forskningen har hatt et diskursivt perspektiv på læring. Funnene fra forskningen ... -
Narrative tema i barnelitteraturen – to ulike perspektiv på barnet og litteraturen
Lillesæter, Anders (Master thesis, 2021)Denne oppgaven presenterer ulike teorier som grunngir litteraturlesing i et Folkehelse- og livsmestringsperspektiv. Oppgaven peker imidlertid på at grunngivelsen for litteraturlesing har to ulike diskursive utgangspunkt – ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
Kvam, Marianne Rostad (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ... -
Skjønnlitteraturens læringspotensial - begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur sett i lys av danning og literacy
Hovland, Ronja Brænd (Master thesis, 2022)Problemstillingen i denne masteroppgaven er: På hvilken måte kan man forstå læreplanverkets begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i norskfaget i lys av danning og literacy, og hvordan kan disse begrunnelsene kobles til ...