Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 92-111 av 321
-
«Er jeg en kanin?» En kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn kan arbeide med tema utenforskap i bildeboken til Anna Höglund Dette snakker man bare med kaniner om
(Master thesis, 2023)I denne kasusstudien har jeg undersøkt hvordan elever på 6. trinn tolker ikonotekst i en utfordrende bildebok. Boken jeg har valgt å jobbe med er Dette snakker man bare med kaniner om (Höglund, 2015). Oppgavens problemstilling ... -
Er nivådeling fremtidens differensieringsmodell? En kvalitativ studie av læreres erfaringer med og betraktinger om nivådeling i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke betraktninger lærere har om nivådelt undervisning i matematikk. Datamaterialet baserer seg på fire ungdomsskolelærere. Grunnlaget for oppgavens resultater bygger på ... -
Et alternativt kommunikasjonsmønster i matematikksamtalen
(Master thesis, 2018)Det er liten tvil om at kommunikasjon er en viktig del av matematikkfaget på skolen. Det berører alle elevene og er en viktig forutsetning for læring. Samtidig viser forskning at det finnes store forbedringspotensialer når ... -
Et elevperspektiv på karakterfritt semester i skriveopplæringen i norskfaget
(Master thesis, 2021)Dagens vurderingspraksis med tallkarakterer har lenge skapt debatt. Noen mener karakterer er positivt og kan bidra til motivasjon ved større konkurranse, mens andre mener det kan virke negativt for læring ved at det bidrar ... -
Et klasserom for alle elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere arbeider ut fra en bekymring om begynnende normbrytende atferd, og legger til rette for økt opplevelse av inkludering
(Master thesis, 2022)Formål med studien er å ta tak i en begynnende uheldig utvikling. Når en bekymring vekkes, hvilke tiltak settes inn for å snu en begynnende uheldig utvikling, og øke elevens opplevelse av inkludering? Dette for å forhindre ... -
Et kritisk blikk på respekt som målsetting i KRLE-faget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Som allmenndannende fag skal KRLE-faget bidra til holdningsutvikling og kompetanse for å delta i det demokratiske samfunnet. Gjensidig respekt og respekt for menneskeverd står sentralt i skolens verdisett (Utdanningsdi ... -
Etter terroren kom til Norge – 22. juli i klasserommet
(Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet "Etter terroren kom til Norge" har hatt som mål å undersøke hvordan 22. juli-angrepene formidles i norsk skole i dag. Studien tar utgangspunkt i forskning på hvordan ettertiden har forholdt seg ... -
Evner i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse og verdisetting av elevers evner i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne undersøkelsen retter seg mot kroppsøvingslæreres forståelse og verdisetting av elevers evner i kroppsøvingsfaget med problemstillingen: Hvilken forståelse har et utvalg kroppsøvingslærere av elevers evner i forbindelse ... -
Facilitating Productive Vocabulary Development: Focus on Lexical Richness in Secondary Students’ writing
(Master thesis, 2022)The present thesis investigates vocabulary use in two compositions written by 41 10th-grade pupils of a Norwegian lower secondary school. They were all fluent in Norwegian. The investigator was their regular English teacher. ... -
Folkehelse og livsmeistring i musikkfaget: Ei kvalitativ undersøking om kva betyding musikk og musikkfaget kan ha for ungdomsskuleelevar i arbeid med det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva er tilknytt masterutdanninga i skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i musikk og musikkdidaktikk, ved OsloMet – storbyuniversitet. Hausten 2020 implementerast læreplanen etter fagfornyinga, og ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er som følger: ... -
Folkehelse og Livsmestring i musikkfaget, hva er det? Et kvalitativt studium som undersøker Folkehelse og Livsmestring sin betydning i musikkfaget, og musikkens betydning i skolehverdagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring innenfor musikkfaget i norsk skole. Jeg tar for meg problemstillingen «Hvilken forståelse har musikklærere av begrepet Folkehelse og ... -
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema». En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan det påvirker undervisningen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan temaet påvirker undervisningspraksisen. Studien peker i tillegg på å belyse hvordan lærer-elev relasjonen ... -
Forfalskede nyheter og kildekritikk i samfunnsfag
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan kan arbeid med temaet forfalskede nyheter og kildekritikk bidra til å fremme kritisk tenkning og dannelse hos elevene, samt hjelpe dem til å oppnå en ... -
Forventningspress fremstilt gjennom gutter i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan forventningspress blir fremstilt i to ungdomsromaner, og hvordan romanenes etiske dilemmaer kan utvikle leserens narrative forestillingsevne. De to ungdomsromanene ... -
Fotball i kroppsøving. Ein kvalitativ studie av korleis lærarar brukar, og grunngir bruken av, fotball som aktivitet i kroppsøvingsundervisning i ungdomsskulen
(Master thesis, 2020)Det overordna temaet for denne masteroppgåva er fotball i kroppsøving. Fotball og andre ballspel og idrettsaktivitetar har lange tradisjonar som ein sentral del av det elevar møter i kroppsøvingsundervisning. I seinare tid ... -
«... giddingen handler om at det har noe for seg» - En kvalitativ studie om politisk mestringstro i skolen
(Master thesis, 2021)Skolens demokratiske oppdrag handler om å utvikle aktive og handlingskraftige medborgere som kan delta i det demokratiske samfunnet. Forskning har vist at elevenes politiske mestringstro har stor betydning for ungdommens ... -
«God matematikkundervisning for elever med matematikkvansker på ungdomskolen!». En kvalitativ undersøkelse av matematikkvansker på ungdomskolen
(Master thesis, 2022)Elever med matematikkvansker utgjør omtrent 15-20 prosent av elevene (Geary, 2011; Geary, 2017). Dette er et stort antall elever og med denne prosentandelen vil det være elever med matematikkvansker i de fleste norske ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ...