Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "Litterære samtaler"
Now showing items 1-4 of 4
-
«Det var sykt gøy, hvor forvirra vi var i begynnelsen, men sakte satte puslespillet sammen.» En kvalitativ studie av elevers interaksjon med en motstandsfylt tekst i litterære samtaler med eller uten eksplisitt didaktisk ramme
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 10.trinn interagerer med en motstandsfylt tekst i litterære samtaler med eller uten eksplisitt didaktisk ramme. Studien er basert på en kvalitativ metode. ... -
Hvordan bruke shared picturebook reading og rollespill for å snakke om mobbing
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å finne ut hvordan man kan bruke bildebøker og rollespill til å snakke om mobbing. Via metoden shared picturebook reading har elevene sammen utforsket bildeboka Huskereisa (Bjørkli og Horndal, ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ...