Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "Literacy"
Now showing items 1-6 of 6
-
Identitet og mestringsforventning hos høyt-presterende og lavt-presterende elever i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan ´høyt-presterende´ og ´lavt-presterende´ elever uttrykker identitet og grad av mestringsforventning i matematikkfaget. Dette vil være med på å gi en bredere forståelse ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvorfor er det ikke bare norsklærerens jobb å utvikle leseferdigheter?
(Master thesis, 2018)I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og det nye ved denne reformen var et økt fokus på de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og digital kompetanse. I tillegg ble den beskrevet som en literacyreform ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ... -
Skjønnlitteraturens læringspotensial - begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur sett i lys av danning og literacy
(Master thesis, 2022)Problemstillingen i denne masteroppgaven er: På hvilken måte kan man forstå læreplanverkets begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i norskfaget i lys av danning og literacy, og hvordan kan disse begrunnelsene kobles til ... -
Språkets betydning: En analyse av fagplanene i norsk 1997-2020. Fra "jeg arbeider" til "jeg reflekterer"
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven behandler kompetansemålene i fagplanen i norsk i læreplanene fra 1997, 2006, 2013 og 2020. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke syn på kunnskap og dannelse en finner i disse kompetansemålene i ... -
Video Games and Good Learning: May Video Games be Beneficial for Supporting Pupil Motivation, Literacy Development and Narrative Comprehension?
(Master thesis, 2020)Video games have become increasingly popular as a recreational activity for young people and learners. This study seeks to investigate if and how specifically commercial video games may function as effective learning tools ...