Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "Inclusion"
Now showing items 1-7 of 7
-
«Du må være en tiger-mamma!» En kvalitativ studie om flerspråklige foreldres erfaringer med skolens inkluderingsarbeid for barn med utviklingshemming
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave knyttet til masterstudiet i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk ved OsloMet Storbyuniversitetet. I dette studiet er hensikten å sette søkelys ... -
En kvalitativ studie av hvordan skolen og PP-tjenesten samarbeider for å inkludere elever med særskilte behov
(Master thesis, 2021)Temaene for denne masteroppgaven er inkludering og samarbeid. Inkludering er et bærende prinsipp i skolen. Alle elevene er ulike, men alle har rett til å være en del av et inkluderende fellesskap i skolen (Meld. St. 6 ... -
En kvalitativ studie om lesbiske, homofile og transpersoners opplevelser i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen
(Master thesis, 2020)Tema i denne masteroppgaven er lesbiske, homofile og transpersoners opplevelse av kroppsøvingsfaget. Nærmere bestemt hvilke tanker og refleksjoner to lesbiske, to homofile og to transpersoner i den videregående skolen ... -
«En skole for alle» - En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet planlegger og arbeider for en inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering for elever med vedtak om spesialundervisning. Hensikten med studien har vært å belyse hvordan lærere planlegger og tilrettelegger for en inkluderende opplæring for elever på ... -
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skole
(Master thesis, 2021)Konkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
«Vanskelig å vurdere en som ikke kan gå». Barn med Cerebral Parese og deres erfaringer med vurdering i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2020)Elever med funksjonsnedsettelser er en utsatt gruppe i kroppsøving. Det er gjort mange studier som peker på viktigheten rundt inkludering for elever med funksjonsnedsettelser, men samtidig trengs det mer forskning for å ...