Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 på tittel
Viser treff 61-80 av 144
-
Kan bionic reading bidra til økt prestasjon i leseforståelse hos sjette-trinns elever?
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker om bionic reading kan gi sjette-trinns elever bedre prestasjon i leseforståelse. Tidligere studier har vist at formatering av tekst for å gi barn og unge voksne bedre leseforståelse har vært ... -
Kapittel 9A i opplæringsloven og lærerens arbeid med læringsmiljøet - En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med kapittel 9A
(Master thesis, 2022)Kapittel 9A i opplæringsloven er lovverket som skal sikre elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Alle lærere forutsettes å være godt kjent med hvordan lovverket skal praktiseres, og de er pliktige til å handle ... -
Kartlegging som hjelpemiddel i planlegging av undervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan lærere kan ta i bruk kartleggingsverktøy i planlegging av undervisning med elever med norsk som andrespråk. Jeg har siden jeg startet på studien vært spesielt ... -
Kjønn, livstilfredshet og opplevelser i skolen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens formål er å undersøke sammenhengen mellom ulike sider ved skolen og generell livstilfredshet hos barn og unge. I tillegg har unges livstilfredshet, skoletrivsel og opplevelse av skolestress blitt undersøkt ... -
Kjønnsmangfold i litteraturundervisningen
(Master thesis, 2023)Etter innføringen av nye læreplaner ble kjønn og seksualitet fremhevet i større grad enn tidligere. Dagens skole bærer preg av trange kjønnsnormer og heteronormativitet som kan påvirke elevers identitetsutvikling. På ... -
«De klarer jo ikke å løse mattestykker hvis de gruer seg til friminutt» På hvilken måte arbeider lærere med sosial læring i klassen på mellomtrinnet? - en kvalitativ studie fire av lærere
(Master thesis, 2023)Sosial læring har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20, og begrepet har blitt et eget punkt under læreplanens prinsipper for læring, utvikling og danning. Skolen skal være med å bidra og støtte til elevenes ... -
Kommersielle dataspill i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilke læringsmuligheter som finnes blant kommersielle dataspill i matematikkfaget. Kommersielle dataspill er dataspill laget for underholdningsverdien, og i denne oppgaven har jeg sett ... -
Konkurranse i kroppsøving - En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ... -
Kroppsøvingslærerens forståelse av faget og deres undervisningspraksis: En kvalitativ studie om hvilken påvirkning bakgrunnen til kroppsøvingslæreren har på deres forståelse av faget, valg av innhold og vurdering av elevene
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet retter seg mot kroppsøvingslæreres bakgrunn, deres forståelse av kroppsøvingsfaget og vurdering av elevene, med problemstillingen: «Hvordan vil bakgrunnen til kroppsøvingslæreren påvirke deres ... -
Kulturelle verktøy i endring – læreres perspektiver på elevers kompetansebehov for deltagelse i det digitale samfunnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilke kompetanser lærere vektlegger som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet. Bakgrunnen for studien er at digitalisering har endret samfunnet ... -
Lek i matematikkundervisningen de første skoleårene
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser hva som er grunnskolelæreres meninger om lekens betydning i matematikk for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lekens plass i skolen er et tema som er interessant, da den ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Lek har i alle år, med varierende grad og fokus, vært en del av norske læreplaner og den norske skolen. Den nye læreplanen «Kunnskapsløftet 20» har et økt fokus rundt lek og utforsking for de yngste elevene. De siste to ... -
Lekende lett: lek og motivasjon i leseopplæring
(Master thesis, 2023)Motivasjon for læring er noe av det viktigste en elev må ha for å kunne lære. Skaalvik definerer motivasjon for læring som en drivkraft som ligger bak innsatsen man har for læring (Skaalvik & Skaalvik, 2018, s. 138-139). ... -
Lekende læring i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om lekens bidrag til elevenes skriving
(Master thesis, 2023)Lek har alltid vært en del av skolen. Det har likevel vært ulik grad av hvor mye begrepet lek har blitt inkludert i læreplanen. Om vi ser på dagens kunnskapsløfte, er leken mer sentral enn den var i LK 06. Vi har derfor ... -
Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn
(Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ... -
Lærer, hvorfor har vi musikk? En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikklærere reflekterer rundt legitimering av musikkfaget overfor elevene sine
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan musikklærere på mellomtrinnet reflekterer rundt legitimering i musikkfaget overfor elevene sine. Det finnes flere ulike perspektiver på legitimering i forskningslitteraturen, ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ...