Lærer, hvorfor har vi musikk? En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikklærere reflekterer rundt legitimering av musikkfaget overfor elevene sine
Abstract
I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan musikklærere på mellomtrinnet reflekterer rundt legitimering i musikkfaget overfor elevene sine. Det finnes flere ulike perspektiver på legitimering i forskningslitteraturen, og jeg har samlet eksempler på de mest sentrale perspektivene for en skolesammenheng. Jeg har også gjennomført kvalitative intervjuer av fire musikklærere fra forskjellige kommuner på Østlandet. Intensjonen med intervjuene er å finne ut av hvordan musikklærerne legitimerer musikkfaget overfor elevene sine, og hvordan lærerne jobber for å få elevene til å oppleve faget som meningsfullt. Ved hjelp av informasjonen fra intervjuene og tidligere forskning på legitimering, ser jeg på hvordan vi som musikklærere kan legitimere faget overfor elevene på ulike måter. Lærerne opplever at elevene spør dem om hvorfor de skal ha musikk på skolen, og det er ofte de eldste elevene som lurer. Musikklærerne som deltok i intervjuene har mange forskjellige svar på dette spørsmålet, fra det som har med nyttetenkning å gjøre, til det som handler om erkjennelse og danning. Musikklærerne kommer også med eksempler på at legitimering ikke nødvendigvis trenger å innebære ord, men kan gjøres gjennom undervisningen.
In this master's thesis, I will investigate how fifth to seventh grade music teachers in Norwegian primary schools reflect on legitimation of the music subject to their pupils. There are several different perspectives on legitimation in existing research and I have gathered examples of the most important perspectives for a school context. I have also conducted qualitative interviews with four music teachers from different municipalities in Eastern Norway. The intention of the interviews is to find out how the music teachers legitimize the music subject to their pupils, and how the teachers work to make the subject meaningful for their pupils. Using the information gathered from the interviews and previous research on legitimation, I look at how we as music teachers can legitimize the subject in different ways towards pupils. The teachers find that the students ask them why they should have music as a subject in school, and it is often the oldest students who ask this question. The music teachers who participated in the interviews had many different answers to this question, from utilitarian thinking to music's potential for cognition and education. The music teachers also provide examples showing that legitimation does not necessarily have to involve words but can be done through teaching.