Kan bionic reading bidra til økt prestasjon i leseforståelse hos sjette-trinns elever?
Abstract
Denne studien undersøker om bionic reading kan gi sjette-trinns elever bedre prestasjon i leseforståelse. Tidligere studier har vist at formatering av tekst for å gi barn og unge voksne bedre leseforståelse har vært nedslående. Bionic reading er en ny metode som har som mål å gi leseren bedre flyt, lesehastighet og forståelse. Denne studien har testet sjette-trinns elever i en leseprøve med bionic reading-formatering opp mot en liten kontrollgruppe og det nasjonale gjennomsnittet som gjennomførte samme prøve i 2011. I tillegg har det blitt gjennomført kvalitative intervjuer for å få indikasjoner og perspektiv på elevenes oppmerksomhet rundt formateringen, forkunnskaper, strategi og motivasjon. Intervjuene har blitt brukt til å få et nyansert syn på de kvantitative dataene. Elevene i studien viser i tråd med tidligere forskning at de presterer svakere enn elever med standardformatering slik at bionic reading ikke viser seg å gi elever bedre prestasjon i leseforståelse. Denne studien, i samspill med litteraturgjennomgangen, viser at formatering som metode for leseforståelse kan være uhensiktsmessig og at nøkkelen til god leseforståelse ligger hos elevenes leseferdigher. Samtidig viser den at leseforståelsesferdigheter kan veie tyngre enn hva tekstformatering bidrar med for leseren.
This study examines whether bionic reading can give sixth-grade students better performance in reading comprehension. Previous studies have shown that formatting text to give children and young adults better reading comprehension has been negative. Bionic reading is a new method that aims to give the reader better fluency, reading speed and comprehension. This study tested sixth-grade students in a reading test with bionic reading formatting against a small control group and the national average that completed the same test in 2011. In addition, qualitative interviews have been conducted to gain indications and perspective on the students' attention to formatting, prior knowledge, strategy and motivation. The interviews have been used to obtain a nuanced view of the quantitative data. In line with previous research, the students in the study show that they perform poorer than students with standard formatting. This shows that bionic reading does not prove to give students better achievement in reading comprehension. This study, in conjunction with the literature review, shows that formatting as a method to enhance students reading comprehension may be inappropriate and that the key to good reading comprehension is found in the students’ reading abilites. At the same time, it shows that reading comprehension skills can outweigh what text formatting contributes to the reader.