Browsing LUI - Master i Digital læringsdesign by Author "Johannesen, Monica"
Now showing items 1-18 of 18
-
AI som medierande artefakt
Frøyen, Kristoffer (Master thesis, 2023)Datagrunnlaget i denne kvalitative masteroppgåva er eit utval artiklar som seier noko om AI som ein medierande artefakt i ein læringssituasjon. Målet med studien er å bidra til auka innsikt i og kunnskap om kunstig intelligens ... -
Barn 5-6 års oppfatning av skjermtid og bruk av digitale teknologier
Helgerud, Siri (Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan oppfatter barn 5-6 år sin egen skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva påvirker deres syn på dette? Bakgrunn: Med en stadig økning i bruk av digitale teknologier og skjermtid blant ... -
Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
Søreide, Trude Myhre (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
Karlsen, Dag Frode Rotmo; Bremnes, Dag (Master thesis, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
Albjerk, Helge (Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Design av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinnet
Høiås, Anne-Beth; Nybø, Ann Kristin Stustad (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg ... -
Design av et studentresponssystem for formativ vurdering
Johansen, Birgitte; Hergot, Heidi (Master thesis, 2023)I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ ... -
Design av nettbasert ressurs for undervisning i samisk som andrespråk
Eira, Mia Carina; Eira, Jørn Inge (Master thesis, 2019)Samiske elever i Norge som ikke har mulighet til å få opplæring i samisk på egen skole, skal få alternative opplæringstilbud. I samisk som andrespråk er disse oftest organisert som fjernundervisning med en “klasse” som ... -
Digital vurdering og tilbakemelding i fremmedspråk
Skuterud, Amund; Johansson, Viktor (Master thesis, 2023)Bakgrunn: I april 2023 lanserte Kunnskapsdepartementet ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. En av ambisjonene for digital praksis i grunnskole og videregående skole, er at avgjørelser ... -
Hvordan kan læreren bruke nettbrett for å tilrettelegge undervisningen for de yngste elevene?
Gjerald, Kari Oanh (MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)de siste årene har nettbrett blitt tatt i bruk som en del av undervisningen i det digitale klasserommet. Den økende innføringen av digitale verktøy i klasserommet henger sammen med teknologiens utvikling av samfunn og ... -
Hvordan opplever studenter lærerens egenproduserte video som læringsressurs?
Johansson, Magnus; Nohr, Magnus (Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å finne ut hvordan studenter opplever video som læringsressurs. En gjennomgang av tidligere forskning viser at det foreligger få dybdeanalyser på dette området. Denne studien kan ses på som ... -
Hvorfor og hvordan bruker lærere digitale lærebøker i undervisningen?
Biltvedt, Ragnveig; Bergheim, Eva (Master thesis, 2018)Skolebøker i digital form har kommet for fullt inn i den norske skolen de siste årene. Flere skoler velger å bruke digitale lærebøker i stedet for de tradisjonelle analoge utgavene. Lærebøkene er viktige arbeidsredskaper ... -
Læreres bruk av og meninger om digitale læremidler
Albrektsen, Martin Moen (Master thesis, 2022)Den digitale utviklingen som skjer for fullt i samfunnet påvirker også skolen og dens undervisning. Denne utviklingen har i løpet av de siste årene nådd noe som er en sentral del av norske elever og læreres hverdag, nemlig ... -
A Model for Short Peer-Assessment
Bjørge, Kjellove (Master thesis, 2020)Formative assessment is has been proven to have positive impacts on students learning gains. There has been an increased focus on formative assessment, both nationally and internationally. All of the potential effects of ... -
Når samarbeidet foregår på Facebook: En kvalitativ undersøkelse av skoleungdoms bruk av Facebook som samarbeidsverktøy
Buffon, Christian Fredrik (Master thesis, 2013)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få innsikt i hvorvidt Facebook kan brukes som et samarbeidsverktøy for gruppesamarbeid blant elever i videregående skole innefor det fagområdet jeg omtaler som samfunnsfagene. I ... -
Technology in physics class: What is the impact of technology and the implementation of programming to a physics class in secondary school?
Sima, Ciprian (MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Technology has entered the Physics class and it is being used to support gaining conceptual knowledge and skills necessary in today’s highly digital world. In this action research study, I investigate the effects Programming ... -
Tilrettelegging for egenvurdering av digital kompetanse
Dahl, Ida Marlen Løbakk; Johnsen, Anders Lind; Strømberg, Anne Line (Master thesis, 2015)Digital kompetanse har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og er utpekt som en av nøkkelkompetansene for livslang læring. Digital kompetanse er essensiell for deltakelse i det stadig voksende digitale ... -
Underveis i Google Drive: Læreres opplevelse av en LMS som vurderingsverktøy
Nordberg, Nils Håkon; Sæbøe, Ingebjørg (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i læreres opplevelse av bruken av et digitalt vurderingsverktøy. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever lærere å bruke Google Drive som vurderingsverktøy? Gjennom belysning ...