Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på forfatter "Os, Ellen"
-
Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
Ødegården Aanstad, Camilla Helén (Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers ... -
Arbeidsdeling i barnehagen – en kritisk realistisk case studie
Bergseth, Kristin (Master thesis, 2014)Prosjektets forskningsspørsmål er "hvordan arbeidsoppgaver fordeles på avdelingsnivå i barnehagen og hva som ligger til grunn for fordelingen". Forskningsspørsmålet knyttes til barnehagelærernes profesjonsidentitet samt ... -
Does childcare make children more stressed? : a meta-analysis of the effects of childcare on children’s cortisol levels
Eliassen, Erik (Master thesis, 2012)Prior research has indicated that being in childcare causes children to be stressed. However, research on the effect of childcare on children’s stress levels, as measured by the hormone cortisol, has yielded inconsistent ... -
Hvor blir det av mennene? En kvalitativ studie av hvorfor menn slutter i jobben som barnehagelærer – basert på intervjuer av et utvalg mannlige barnehagelærere som har sluttet
Alnæs, Sverre (Master thesis, 2022)Denne kvalitative masteroppgaven har som formål å undersøke ulike grunner til at mannlige barnehagelærere slutter i barnehagen. Oppgaven belyser et utvalg av mannlige barnehagelæreres subjektive beskrivelser av hvordan det ... -
Is self-control (or self-regulation) among children at three and five years of age associated with process quality in Norwegian ECEC?
Kjørven, Jørgen (Master thesis, 2022)In this study the association between process quality and the development of self-control among children from age 3 to age 5 in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) was investigated. Specifically, associations ... -
Levd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barn
Baadstø, Vegar (Master thesis, 2021)Quality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ... -
Målt og sjekka. En studie av barnehagelæreres erfaringer med og synspunkter på CLASS som kvalitetsverktøy
Nyrén, Aina Tryggan (Master thesis, 2023)CLASS (Classroom Assessment Scoring System) er et standardisert verktøy for å måle prosesskvalitet i relasjonen mellom ansatte og barn i barnehager og skoler, og benyttes ofte i forskning. CLASS brukes i tillegg som ... -
Omsorg for ettåringer i barnehage: En studie av sammenhenger mellom strukturelle forhold og omsorgskvalitet
Norheim, Helga (Master thesis, 2014)Tidligere internasjonal forskning har identifisert tre strukturelle forhold som særlig betydningsfulle for omsorgskvaliteten i samspill mellom små barn og omsorgsgivere i barnehagen; barnegruppestørrelse, forholdstall ... -
Samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold : en videoundersøkelse i en småbarnsgruppe
Gallefoss, Ingunn (Master thesis, 2010-11)Denne undersøkelsens fokus er på samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold, med en spesiell interesse for hvordan voksne imøtekommer barns initiativ. Inspirasjonskilder til å skrive denne undersøkelsen var ... -
«Vi undrer oss sammen». Undring og naturvitenskap i barnehagen
Bjerknes, Oda (Master thesis, 2023)Gjennom deltakelse i et større, internasjonalt forskningsprosjekt ble jeg gjort oppmerksom på at det er særnorskt å si at «vi undrer oss sammen med barna» i barnehagen når vi arbeider med fagområdet Natur, miljø og teknologi ...