Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 68-87 av 143
-
Ledelse av endringsprosesser i barnehager under koronapandemien - En kvalitativ undersøkelse av barnehagestyreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser under koronapandemien. En kvalitativ undersøkelse av styreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien. Undersøkelsen er basert på samtaler med fire styrere. Den ... -
Legitimering av barnehagepedagogiske diskurser. En diskursanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er legitimeringsstrategier i barnehagepedagogiske diskurser i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende felleskap. Bakgrunnen for at jeg ønsket å analysere nettopp denne ... -
Lek : en refleksjon
(Master thesis, 2011)This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ... -
Lek og voksenrollen: En studie om barns lek og de voksnes involvering
(Master thesis, 2013)This is a qualitative research paper on children’s play and the adult’s role in children’s play. The method used is focus group interviews with the preschool teachers in four different kindergartens, in three different ... -
Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"
(Master thesis, 2019)Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert rammeplan ... -
Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet ... -
Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er.
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Levd didaktikk: å utforme en barnehagehverdag for ansatte og barn
(Master thesis, 2021)Quality in staff-child interactions and relations constitutes an important part of Early Childhood Education and Care (ECEC) (Kunnskapsdepartementet, 2017). While this is widely agreed upon, working with children in an ... -
Litteratur som hendelse. En teoretisk- analytisk undersøkelse av skjønnlitterære hendelser i barnehagen
(Master thesis, 2021)Den foreliggende masteroppgaven utforsker hvordan litteraturen kan sette i gang hendelser i møte mellom barn og skjønnlitterære tekster i barnehagen. For å undersøke dette har jeg tatt i bruk teorier om performativitet som ... -
”Man leker når man leker” Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
”Man leker når man leker”: Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
Materialenes signalstyrke - Om møter mellom mennesker og mer – enn - mennesker; En postkvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2022)Jeg har i dette prosjektet ønsket å undersøke hvilken betydning materialenes signalstyrke kan ha for barnas intra-aksjon med barnehagens materialer? Jeg har sett på hvilken intensitet og styrke som kan oppstå i mellomrommene ... -
Målt og sjekka. En studie av barnehagelæreres erfaringer med og synspunkter på CLASS som kvalitetsverktøy
(Master thesis, 2023)CLASS (Classroom Assessment Scoring System) er et standardisert verktøy for å måle prosesskvalitet i relasjonen mellom ansatte og barn i barnehager og skoler, og benyttes ofte i forskning. CLASS brukes i tillegg som ... -
Med litteratur som våpen for å skape bliven i barnehagen
(Master thesis, 2017)In a book, as in all things, there are lines of articulation or segmentarity, strata and territories; but also lines of flight, movements of deterritorialization and destratification. Comparatives rates of flow on these ... -
Miljøets tilbydelser beveger. En estetisk-teoretisk synliggjøring av begrepet affordance som aktivt tilstedeværende i barnehagen
(Master thesis, 2021)Oppgaven min utforsker, gjennom et postmodernistisk og estetisk blikk, hvordan affordance kan ses som tilstedeværende i barnehagens miljø. Med problemstillingen: Hva kan komme til syne i barnehagen når begrepet «Affordance» ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
«Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er samarbeid mellom minoritetsforeldre og barnehagepersonalet. Fokuset ligger på minoritetsmødrenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - fortellinger. Hovedmålet er å ... -
Morgendagens barnehager - En fortolkende, metodetriangulerende undersøkelse av organisering av barnehager med høy andel barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Det er i dag en stor mangel på barnehagelærere ut fra barnehagelovens krav om pedagogisk bemanning. På tross av dette er det en rekke barnehager som overoppfyller dagens lovkrav og har rundt 50 prosent barnehagelærere. I ... -
Motstand på ei småbarnsavdeling i eit etisk og demokratisk perspektiv
(Master thesis, 2014)The topic of this master’s thesis is: “Children’s resistance as participation,” seen in light of perspectives from radical democracy theory and the ethical philosophy of Levinas. I investigate how these theories can ...