Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 397-416 av 1242
-
Gender norms of employability; a case study of females' technical and vocational education in Multan and Bahawalpur, South Punjab, Pakistan
(Master thesis, 2021)This report focuses on gender dimensions, in the context of Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Multan and Bahawalpur in South Punjab, Pakistan. Gender among TVET to employability is an essential ... -
Gender Perspectives in Hinduism: Contemporary Practices in the Community School of Miklajung Rural Municipality, Nepal
(Master thesis, 2020)Gender discrimination issue is one of the major topics of discussion in the Hindu community of Nepal. The old culture of Hinduism regarding gender discrimination among schoolgirls has gained attention for researchers over ... -
Gender Stereotypes: Written in Plain Sight: A Quantitative and Qualitative Textbook Study
(Master thesis, 2023)Gender equality is a value that has been fought for over several decades, and although significant progress has been made, it is still a challenge that society strives to fully achieve. An imbalance between genders exists ... -
Generalist eller spesialist? Hvordan faglige normer praktiseres i CNC-maskineringsfaget
(MAYP; 2020, Master thesis, 2020)Bakgrunnen for denne studien er at jeg i mitt arbeid i industrien, som fagansvarlig og som yrkesfaglærer har sett at kompetansemålene i læreplanen for CNC-maskineringsfaget kan føre til en usikkerhet om hvilket innhold ... -
Genetikkens implikasjoner for skoleforskning og lærerhverdag: en litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Jeg undersøker i denne oppgaven litteratur innen intelligensforskning og atferdsgenetikk, og knytter disse forskningsfeltenes implikasjoner for elevforutsetninger opp mot utdanningsforskning og lærerpraksis. Gjennom en ... -
«... giddingen handler om at det har noe for seg» - En kvalitativ studie om politisk mestringstro i skolen
(Master thesis, 2021)Skolens demokratiske oppdrag handler om å utvikle aktive og handlingskraftige medborgere som kan delta i det demokratiske samfunnet. Forskning har vist at elevenes politiske mestringstro har stor betydning for ungdommens ... -
«Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de ... -
«God matematikkundervisning for elever med matematikkvansker på ungdomskolen!». En kvalitativ undersøkelse av matematikkvansker på ungdomskolen
(Master thesis, 2022)Elever med matematikkvansker utgjør omtrent 15-20 prosent av elevene (Geary, 2011; Geary, 2017). Dette er et stort antall elever og med denne prosentandelen vil det være elever med matematikkvansker i de fleste norske ... -
Grammatikkoppgaver i digitale læremidler
(Master thesis, 2023)Grammatikkoppgaver i digitale læremidler er temaet jeg undersøker i denne studien. En debatt som har pågått lenge i norskfaglig sammenheng, er hvilken plass grammatikken skal ha i faget. Spørsmålet om hvorfor grammatikk ... -
GraphoGame som ressurs i begynnende leseopplæring
(Master thesis, 2023)Det er en utstrakt bruk av digitale enheter og ressurser i dagens klasserom. Formålet med denne masteroppgaven er å ta et dypdykk i bruken av én bestemt digital ressurs som brukes i begynnende leseopplæring og komme med ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
"Grønne endringer i anmarsj"- Perspektiver på bærekraftig utvikling og undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler samfunnsfagslæreres perspektiver og forståelser av bærekraftig utvikling og hva de vektlegger i deres bærekraftundervisning. Det ble utført et kvalitativt forskningsdesign med fire semistrukturerte ... -
Gutters lesemotivasjon på barneskolen – sett i lys av Stoltenbergrapporten
(Master thesis, 2023)Debatten om gutter som skoletapere etterspør grunner til at gutter statistisk sett presterer dårligere enn jenter på skolen. I Stoltenbergrapporten presenteres et ekspertutvalgs funn om hvordan kjønnsforskjeller i skolen ... -
Gutters mytiske verden – en studie av identitet og lesemotstand
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om gutter, lesing og identitet. Formålet med masteroppgaven er å undersøke gutters forhold til skjønnlitteratur i skolen gjennom identitetsbegrepet. Undersøkelsen er basert på to kvalitative ... -
«Han er jo snill, men han spiste ei mus» - en kvalitativ studie av elevers respons på ei utfordrende bildebok i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilken respons elever viser i arbeidet med bildeboka Gorm er en snill orm av Camilla Kuhn (2013). Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags respons viser elever under shared ... -
«Han har lært å ikke være en lort». En kvalitativ undersøkelse av 8-klassingers selvstyrte litterære samtaler om Astrid Lindgren´s «Brødrene Løvehjerte»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne avhandlingen er undersøke hva som kjennetegner et utvalg av litterære samtaler på 8. trinn der læreren har en tilbaketrukket rolle. De litterære samtalene har tatt utgangspunkt i boka Brødrene Løvehjerte ... -
Handlende stemmer i skapende møter
(Master thesis, 2015)The Framework Plan for the Tasks and Content for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet, 2011) emphasizes kindergartens’ responsibility to facilitate all children’s participation in the classroom community. Despite ... -
Handlingsrom for tegning i LK20
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsoppgaven er lærerens handlingsrom for tegning i kunst- og håndverksundervisningen i møte med den nye læreplanen LK20. I 2022 har læreren stor autonomi, og har selv ansvar for å tolke store ... -
Hegemoni og motstand i den sudanske grunnskolen : sør-sudanske læreres erfaringer fra Khartoum
(Master thesis, 2003)General Omar Hassan Ahmad al-Bashir, president i Sudan og leder for det styrende partiet National Congress (NC), innførte i 1990 omfattende utdanningsreformer i Sudan. Utdanning på alle nivåer skulle nå være dominert av ...