Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 417-436 av 1242
-
Helhetlig førerkortopplæring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i to rapporter som er kommet en den senere tiden, disse rapportene er bestilt av Statens vegvesen for å se på implementeringen av læreplan som kom i 2005. Disse ... -
Helhetlig og praksisnær opplæring: hvordan kan det tilrettelegges for en helhetlig og praksisnær opplæring i hudpleiefaget, som utvikler grunnleggende yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2011)Helhetlig og praksisnær opplæring er oppgavens tema. Oppgaven har som mål å få en bedre forståelse for hvordan kompetansemålene i læreplanen kan sees i en sammenheng og der dette kan resultere i en helhetlig og praksisnær ... -
Helhetlig opplærings- og vurderingsstrategi
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i to klasser design og håndverk Vg1 frisørfag på Strømmen videregående skole skoleåret 2009/2010. prosjektets problemstilling: Hvordan utvikle en ... -
Helhetlig rådgivning i videregående skole
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ... -
Helhetslesing som metodikk i skolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gode lese- og skriveferdigheter er essensielt for å kunne opptre i dagens samfunn. Elevenes leseferdigheter er av betydning i alle fag i skolen. Svake leseferdigheter i form av lesevansker kan påvirke læringsutbyttet ... -
Helse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Masteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om ... -
Helse i kroppsøvingsfaget. «Hvordan forstås helse av kroppsøvingslærere?»
(Master thesis, 2014)Helse er et tema som stadig får større oppmerksomhet i ulike medier. Eksperter i kosthold og ernæring, samt idrettseksperter og teoretikere uttaler seg om at inaktiviteten øker og at vi sitter mer stille nå enn før. Mange ... -
Helse i sosiale medier; En kvalitativ studie av lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier. Flere studier har tidligere undersøkt lærere og elevers forståelse av helse i skolen og i kroppsøvingsfaget. Imidlertid ... -
Helsefagarbeider og fagprøven: i hvilke grad gir fagprøven kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i helsearbeiderfaget?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med rapporten var å øke forståelsen for fagprøven i helsearbeiderfaget. Helsearbeiderfaget er et nytt fag ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 og er således i en dannelsesprosess. Intensjonen med Kunnskapsløftet ... -
Helsefagarbeiderelev i arbeidspraksis: Et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan et tettere kollegasamarbeid kan fremme elevenes trivsel og læring i arbeidspraksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)For elever er trivsel en viktig faktor for læring, og forskning viser at læring skjer gjennom tenkning, følelser og motivasjon gjennom samspill med andre. Funn fra egen, tidligere forskning viste at noen elever ikke trivdes ... -
Helseforståelser i folkehelse og livsmestring - En kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av ressursmaterialer laget for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Helse er et vidt og mangfoldig begrep. Undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring vil være uløselig koblet til helsebegrepet. Undervisning om helse påvirker elevenes forståelser av seg selv, andre ... -
Hijab og identitet i skole og samfunn – En studie basert på unge muslimske kvinners erfaringer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om unge muslimske kvinners erfaringer med å bruke hijab i skolen og i samfunnet forøvrig. Hvilke betydninger har disse erfaringene for deres identitetskonstruksjon, og hva betyr hijaben for ... -
HIV/AIDS orphans‘ schooling in post-conflict South Sudan : Education-related challenges and coping strategies of orphan children
(Master thesis, 2011-05)The aim of this study is to provide a picture of the experiences of HIV/AIDS orphans with regard to the challenges they face in attending school, and the ways in which they deal with some of those challenges in the process ... -
How can I improve my practice as a facilitator in technical and vocational education? Focusing on facilitating participants' participation and learning groups
(Master thesis, 2010)This dissertation documents a self-study of my own practice as a facilitator in technical vocational education which is committed to practice improvement. I have adapted action research living theory methodology whereby I ... -
How can I improve my practice as a teacher and facilitator while working together with instructors/teachers in order to discuss with them and facilitate them in increasing the learning outcome of their students?
(Master thesis, 2010)This dissertation is a self-study research approach into my practice as a teacher and facilitator at Wau Vocational Training Center (WVTC). I examined my experiences as a teacher for 7 years, enquire the forms of my knowing ... -
How do Teachers and Parents Perceive Comprehensive Sexual Education for Children and Youth in Ghana? A Case Study of two Senior Secondary Schools in Brong Ahafo Region, Ghana
(Master thesis, 2021)Sex education in Africa is a very complex socio-cultural issue where it is a taboo for sexuality to be discussed between the adults and children. Ghana is not an exception in this situation. Meanwhile, the HIV and AID), ... -
Hva driver vi med, egentlig?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne oppgavens intensjon er å konkretisere og forstå pedagogisk faglighet på en byggfagavdeling på en videregående skole i Oslo. Det undersøkes om avdelingens læringskultur bidrar til opprettholdelsen av et arbeidsliv ... -
Hva en aktørorientert stedstilnærming kan tilføre samfunnsfaget i grunnskolen - En drøfting med utgangspunkt i en gruppe ungdomsskoleelevers stedsbilder av Tøyen.
(Master thesis, 2018)Læreplanverket for den norske skolen er under store endringer gjennom fagfornyelsen. Fagplanene for samfunnsfag skal omstruktureres og fokuseres. Det er i lys av disse endringene jeg i denne masteroppgaven tar til orde ... -
Hva er det vi ikke snakker om? Om kommunikasjon og teamsamarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien handler om kommunikasjon mellom ansatte i barnehageteam og har følgende problemstilling: Hva kan karakterisere tilbakemeldinger som ikke blir uttalt i ... -
Hva er et likeverdig alternativ? En studie av osloskolenes håndtering av fritak fra skolegudstjenester sett opp mot regjeringens veileder
(Master thesis, 2020)Den norske stat ble stevnet inn for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med KRL-faget i 2006, og det har i kjølvannet av dette vært forvirring og uenigheter rundt skolenes håndtering av skolegudstjenester og ...