Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 607-626 av 1242
-
«Kan jeg få fritak fra nynorsk?» En kvalitativ studie av flerspråklige elevers holdninger og utfordringer knyttet til nynorskopplæring ved utvalgte skoler i Oslo og Akershus
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om flerspråklige elever på tiende trinn på to ungdomsskoler, som har opplæring og vurdering i nynorsk. Den ene skolen har en høy andel flerspråklige elever og den andre skolen har færre ... -
«Kan jeg få være med på å bestemme?» «Darf ich mitbestimmen?» En komparativ studie av hvordan demokratiforståelsen og retten til medvirkning kommer til uttrykk i barnehagens styringsdokumenter i Norge og Tyskland
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke komparativt hvordan demokratiforståelse og barns rett til medvirkning kommer til uttrykk i styringsdokumentene i Norge og Tyskland / delstaten Sachsen. I tillegg ble noen ... -
Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
(Master thesis, 2021)Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke ... -
Kapittel 9A i opplæringsloven og lærerens arbeid med læringsmiljøet - En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med kapittel 9A
(Master thesis, 2022)Kapittel 9A i opplæringsloven er lovverket som skal sikre elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Alle lærere forutsettes å være godt kjent med hvordan lovverket skal praktiseres, og de er pliktige til å handle ... -
Karriereveiledning i grupper
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven dokumenterer et kvalitativt forskningsprosjekt med karriereveiledning i grupper blant elever på studiespesialiserende utdanningsprogram ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan ... -
"Kartlegging av tallforståelse i et organisatorisk perspektiv." En kvalitativ intervjustudie om "Alle teller!"
(Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ intervjustudie med to skoleeiere og seks lærere som tar utgangspunkt i kartleggingsverktøyet «Alle teller!». Kartlegging i skolen har et forholdsvis stort fokus i media og i forskning, men faglige ... -
Kartlegging for tidlig læring og utvikling - Dokumentanalyse av Oslostandard for systematisk oppfølging av barns språkutvikling
(Master thesis, 2014)Mapping for early learning and development – A document analysis of Oslo Standard for Systematic Following of Children’s Language Development Research question for this thesis is; Which view of mapping, learning and ... -
Kartlegging som hjelpemiddel i planlegging av undervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan lærere kan ta i bruk kartleggingsverktøy i planlegging av undervisning med elever med norsk som andrespråk. Jeg har siden jeg startet på studien vært spesielt ... -
«Kjennetegn på underveisvurdering i kroppsøving». En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som er skrevet ved OSLOMET, ved Fakultet for lærerutdanning og Internasjonale Studier (LUI). Formålet med studien har vært å finne ut hva som kjennetegner læreres underveisvurderingspraksis i ... -
Kjønn i kroppsøving - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn og kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Gjennom min studie fokuserte jeg på kroppsøvingslæreres forståelse og erfaringer med kjønn i kroppsøving. Dette gjorde jeg gjennom å utforske kroppsøvingslæreres planlegging, organisering, valg av aktivitetsinnhold, syn ... -
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Kjønn i kroppsøvingsfaget: En studie om elevenes erfaringer av kjønn i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget. Gjennom min studie har jeg intervjuet syv elever, både jenter og gutter i en 10.klasse i Oslo. Oppgaven baserer seg på en ... -
Kjønn og deltakelse i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om gutter og jenters opplevelse av deltakelse i matematikklasserommet
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å se på hvordan gutter og jenter opplever matematikklasserommet med fokus på deltakelse. Jeg ønsker å se om det er betydelig forskjell på gutter og jenters opplevelse, eller om de ... -
Kjønn, livstilfredshet og opplevelser i skolen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens formål er å undersøke sammenhengen mellom ulike sider ved skolen og generell livstilfredshet hos barn og unge. I tillegg har unges livstilfredshet, skoletrivsel og opplevelse av skolestress blitt undersøkt ... -
Kjønnsmangfold i litteraturundervisningen
(Master thesis, 2023)Etter innføringen av nye læreplaner ble kjønn og seksualitet fremhevet i større grad enn tidligere. Dagens skole bærer preg av trange kjønnsnormer og heteronormativitet som kan påvirke elevers identitetsutvikling. På ... -
Kjønnsmangfold i ungdomsskolen - En kvalitativ studie om hvordan lærere i samfunnsfag legger til rette for kjønnsmangfold i skolen
(Master thesis, 2023)Samfunnsfaglærere i ungdomsskolen har et stort ansvar når det kommer til hvordan elever forstår kjønn og kjønnsmangfold. Samtidig har de muligheten til å forbedre skolehverdagen for de elevene som befinner seg utenfor ... -
«De klarer jo ikke å løse mattestykker hvis de gruer seg til friminutt» På hvilken måte arbeider lærere med sosial læring i klassen på mellomtrinnet? - en kvalitativ studie fire av lærere
(Master thesis, 2023)Sosial læring har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20, og begrepet har blitt et eget punkt under læreplanens prinsipper for læring, utvikling og danning. Skolen skal være med å bidra og støtte til elevenes ... -
Kokken lagar mat : utøving og utvikling av yrkeskunnskap på kjøkenet sett i lys av 2300 år gamle kunnskapsformer
(Master thesis, 2009)Tema for masteroppgåva er utøving og utvikling av yrkeskunnskap i kokkfaget. Bakgrunnen for arbeidet er resultat frå andre forskingsprosjekt i masterstudiet og innføringa av den nye reforma, kunnskapsløftet, i den vidaregåande ... -
Kommersielle dataspill i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilke læringsmuligheter som finnes blant kommersielle dataspill i matematikkfaget. Kommersielle dataspill er dataspill laget for underholdningsverdien, og i denne oppgaven har jeg sett ... -
Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk
(Master thesis, 2020)Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk er en kvalitativ studie som tar sikte på å analysere kompetansen til fem høyt presterende ungdomsskoleelever i matematikk. Studien forsøker å svare på hva som kjennetegner ...