Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 587-606 av 1244
-
Ja takk begge deler - ikke enten eller. En oppgave om fagutdanning og yrkesidentitet
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det er et økende behov for fagarbeidere i helse- og oppvekstsektoren i samfunnet men det er relativt få elever som velger å fullføre en påbegynt fagutdanning innen Helse- og oppvekstfaget. Hvilket forhold er det mellom hva ... -
”Jeg er god i kroppsøving, fordi...”: En kvalitativ undersøkelse med fem elever på 2.trinn
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som kroppsøvingslærer der elevene klager over urettferdige lag, eller sier at de ikke vil være med på en aktivitet fordi de syns de er dårlige i kroppsøving. Det viser ... -
«Jeg hadde en anelse om at det kom til å bli tøft, men ikke på langt nær så tøft som det faktisk har vært»: En undersøkelse av nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser av overgangen fra studie til yrkespraksis
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere på barneskolen opplever overgangen fra studie til yrkespraksis. Ifølge GNIST-rapporten (2016), velger en av ti personer som blir ... -
Jeg har en drøm: er det vanskelig å endre skolen fordi vi ikke tar hensyn til det vanskelige?
(Master thesis, 2009)Rapporten er skrevet ut fra et skoleutviklingsprosjekt ved Elvedalen skole, hvor jeg har hatt et oppdrag som aksjonsforsker. Her har jeg arbeidet i lag med lærerne på ungdomstrinnet. Målet har vært økt læring hos elevene ... -
”Jeg prøvde å fortelle at islam betyr fred” : en fenomenologisk studie av elleve norske muslimers møter med barnehager og skoler
(Master thesis, 2010)Dette er en fenomenologisk studie der jeg har ønsket å se på norske muslimers møte med skoler og barnehager, og hvorvidt de ble gitt samme kvalitet på innholdet som ikke-muslimske barn. Et utgangspunkt for oppgaven har ... -
"Jeg synes den terskelen har blitt høyere". Læreres beskrivelser av arbeid med psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Det kan sies å være en økning i barn og unge som opplever psykiske vansker. Som et resultat har forventningene til læreren økt. Denne studien undersøker hvordan grunnskolelærere opplever sin rolle i arbeidet med psykisk ... -
"Jeg tenker ikke over det til vanlig, vet du…" En mikroetnografisk undersøkelse av personalets tanker, refleksjoner og holdninger omkring sine interaksjoner med de yngste i barnehagen
(Master thesis, 2014)De yngste barna har i de senere år markert seg i barnehagefeltet på lik linje med større barn (Statistisk Sentralbyrå, 2012a). Statistikken viser at også de yngste er i barnehagen hver dag og tilbringer store deler av dagen ... -
«Jeg trener jo for livet!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Skolens samfunnsmandat kan forstås som et bredt oppdrag som handler om å danne og utdanne individer, som skal skal bringe demokratiet videre (Opplæringsloven, 1998). Alle elevene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter ... -
«Jeg tror ikke han dør, barn dør ikke av kreft og hvertfall ikke barn i bøker». En klasseromstudie om barns kognitive skjema i møte med en utfordrende bildebok
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg møtet mellom barns kognitive skjema og en utfordrende bildebok med temaene alvorlig sykdom og død. Boka jeg har valgt å bruke er Vi er LØVER! av Jens Mattsson og Jenny Lucander. Oppgavens ... -
"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinn
(Master thesis, 2021)I prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. ... -
«Jeg vet ikke om de føler det er en ressurs» - En kvalitativ studie av et utvalg læreres refleksjoner rundt flerspråklighet i undervisningen etter å ha lagd språkportrett med elevene
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Hvordan forholder et utvalg lærere seg til elevenes språklige ressurser? Studiens problemstilling er videre delt inn i tre forskningsspørsmål; (1) Hvordan gjennomfører ... -
«Jeg vil ikke ha teori bare for å bruke teori, jeg vil utvikle meg!» En casestudie om refleksjon i Lesson Study
(Master thesis, 2023)Et stadig økende krav til lærernes profesjonsorienterte læringsfellesskap pålegger lærerne å reflektere over og utvikle praksis. Både overordnet del i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Kunnskapsdepartementet, ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ... -
Jenter fra faget utdanningsvalg til teknologiske yrkesfag
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Girls in choice of education to practical technology jobs This master's thesis deals with the school- subject “education choices”, role- models, girls and their choice of education in the 8- 10 grade of junior high school. ... -
Jenter med ADHD: En kvantitativ spørreundersøkelse om lærere i skolen sin praksis med tilrettelegging for jenter med ADHD på 1-7. trinn.
(Master thesis, 2022)Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en nevropsykologisk utviklingsforstyrrelse som innebærer betydelige vansker med hyperaktivitet, impulsivitet og oppmerksomhet (American Psychiatric Association, 2013, ... -
Jenter og fotball: Hvordan gjør jenter kjønn på fotballbanen?
(Master thesis, 2014)Denne oppgavens hensikt er å undersøke hvordan jenter gjør kjønn på fotballbanen. Kunnskapen jeg søker i denne oppgaven vil gi en større forståelse av hvordan det er å være jente og samtidig være en del av et maskulint ... -
Jenter skal jo ikke se ut som en Barbie: En kvalitativ studie om kropp, kroppsideal og kroppspress blant jenter i 9. klasse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Temaet i masteroppgaven er kropp, kroppsidealer og kroppspress blant jenter i 9.klasse. Studien har en vitenskapelig forankring i fenomenologi, med utgangspunkt i elevens livsverden. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode, ... -
Jobb med hest er best - Ansettbarhet i hestebransjen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om ansettbarhet i hestefaget. Oppgavens formål er å bidra til økt fokus på Hestefaget og helsebransjen gjennom å se på hva hestefaglærte jobber med etter å ha tatt fagbrev, og hvordan arbeidsgivere ... -
Kan bionic reading bidra til økt prestasjon i leseforståelse hos sjette-trinns elever?
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker om bionic reading kan gi sjette-trinns elever bedre prestasjon i leseforståelse. Tidligere studier har vist at formatering av tekst for å gi barn og unge voksne bedre leseforståelse har vært ... -
Kan bruk av spillteknologi øke motivasjonen for egentrening av motoriske ferdigheter i fotball for jenter på idrettslinjen?
(Master thesis, 2020)Denne studien forsøker å kaste lys over hvorvidt bruk av spillteknologi kan øke motivasjonen for egentrening av motoriske/tekniske ferdigheter for jenter på toppidrett videregående 2 og videregående 3. Studien ble gjennomført ...