Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 936-955 av 1244
-
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Programmering i norske lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om programmering i matematikkfaget. I arbeidet med Fagfornyelsen ble det fastsatt nye læreplaner i norsk skole, og det ble vedtatt at programmering skulle bli en integrert del av matematikkfaget. ... -
Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om elever med stort læringspotensial, bruken av programmering og tilpasset opplæring i matematikkopplæringen. Opplevelsen til 6 elever ble hørt i bruken av programmering. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om tilpasset matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial med bruk av programmeringsverktøy. Målet er å få frem 6 elevers opplevelser i bruken av programmering i matematikkundervisningen og ... -
Programs on Inclusion for immigrants designed and implemented by NGO's in Italy. A successful educational path for immigrant students? Case Study of S. Home, a Sardinian NGO
(Master thesis, 2021)As the refugee crises started in 2015, southern European countries had to deal with an increased number of immigrants arriving to their costs. Due to the still valid Treaty of Dublin, countries of arrival of immigration ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Progression of motivation for mathematics education, from primary to secondary school
(Master thesis, 2022)Through focus group interviews this thesis seeks to explore motivation for mathematics education for 7th grade students (final year of Norwegian primary schooling) and 10th grade students (final year of Norwegian secondary ... -
Project based learning as a teaching method at the Uganda hotel and tourism training institute
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The study was carried out at Uganda Hotel and Tourism Training Institute (UHTTI) and it focused on using Project Based Learning (PBL) as a teaching method. The purpose of the study was to improve my practice as a vocational ... -
Prosessen mot et(det) hybrid(e) barnehagebygg(et) Kritiske lesninger av beslutningsmyndigheters regelverk i planleggingsprosessen av basebarnehagebygget
(Master thesis, 2018)I masteroppgaven har jeg kritisk undersøkt planleggingsprosessen av basebarnehagebygg i Oslo Kommune. Jeg har valgt temaet fordi jeg opplever en økning i utbygging av basebarnehager. Dette skjer til tross for kritiske ... -
Prosjekt til fordypning - en verden av utviklingsmuligheter: Et forskningsarbeid for å videreutvikle faget Prosjekt til fordypning
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bakgrunnen for dette prosjektet var at Kunnskapsløftet og innføringen av faget Prosjekt til fordypning var ti år tilbake i tid, og det var behov for evaluering av faget. Hensikten med undersøkelsen var å se nærmere på ... -
Prosjekt til fordypning: hvordan kan elever medvirke i tilrettelegging av prosjekt til fordypning slik at det blir relevant i forhold til elevenes yrkesvalg
(Master thesis, 2010)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Design og håndverk (heretter forkortes til DH) i den videregående skole i Rogaland fylkeskommune. Aksjonsgruppen var lærere på Vg1 DH/teamet, elever på Vg1 DH og ... -
Psykisk helse og friluftsliv. Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet bruke friluftsliv for å forebygge psykisk uhelse i skolen?
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse og friluftsliv i ungdomsskolen. Utgangspunktet og formålet med studien er å bidra til økt kunnskap og forståelse knyttet til hvordan aktiv bruk av friluftsliv kan styrke den ... -
Psykisk utviklingshemmede og bruk av digitalfotograferte oppskrifter i matlaging
(Master thesis, 2009)Skolen er stadig i utvikling med ulike reformer. Lov om spesialskoler kom i 1951, mens reform 94 og 97 kom med retningslinjer for å skille mellom generell pedagogikk og spesialpedagogikk. I senere tid er reformen kunnskapsløftet ... -
Re-arrangeringer av improvisasjon som fenomen i barnehagens prosjektarbeid - Å bygge en undersøkelse med Karen Barads diffraksjonsinspirerte analyser
(Master thesis, 2015)Med denne studien ønsker jeg å inspirere barnehagelærere til å tenke/gjøre improvisasjon i barnehagens prosjektarbeid på nye måter. Jeg argumenterer for at kunnskap om barnehagen ikke er statisk og uforanderlig, men kan ... -
“Reading the word & reading the world”: Promoting the Interdisciplinary Topics in LK20 through Literature
(Master thesis, 2021)The new curriculum, LK20, has introduced three interdisciplinary topics that are to be integrated into all subjects: health and life skills, democracy and citizenship, and sustainable development. This thesis argues that ... -
Realistisk kontekst i læring og undervisning av algebra
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan elever arbeider med algebraoppgaver basert på en realistisk kontekst. Altså en situasjon elevene kan se for seg. Resultater fra TIMSS 2015 viser at norske elever på 9. trinn presterer ... -
Recognition of indigenous knowledges and identity construction in public primary education in Wayanad.
(Master thesis, 2014)This thesis explores the recognition of indigenous knowledges in primary education in the Wayanad district in South India. India has made substantial progress in terms of providing free, compulsory education for all ... -
Recognizing Gender-based Sexual Violence Against Men and Boys in Vulnerable Situations
(Master thesis, 2023)The aim of this thesis is to contribute to the debate about refugees, gender-based sexual violence against men and boys, implementation of measures, and how this together affects mental health issues. The measures developed ...