Prosjekt til fordypning - en verden av utviklingsmuligheter: Et forskningsarbeid for å videreutvikle faget Prosjekt til fordypning
Abstract
Bakgrunnen for dette prosjektet var at Kunnskapsløftet og innføringen av faget Prosjekt til fordypning var ti år tilbake i tid, og det var behov for evaluering av faget.
Hensikten med undersøkelsen var å se nærmere på hvordan organiseringen og gjennomføringen av Prosjekt til fordypning ble gjort og hvordan man kunne videreutvikle faget for å øke elevenes læring. Min problemstilling var derfor: Hvordan videreutvikle faget Prosjekt til fordypning for å bedre elevenes læring?
For å få svar på problemstillingen valgte jeg å ta utgangspunkt i to ulike forskningsdesign, aksjonsforskning og grounded theory, med intervju og logg som kvalitativ metode for innhenting av data.
Jeg valgte å intervjue seks veiledere fra bedrifter og seks lærere som har erfaring i Prosjekt til fordypning. Jeg fikk evaluering via logg fra seks lærere, to veiledere og fem elever.
I bearbeidingen av empirien, viste det seg tre kjernekategorier som gav meg et syn på 1. hvilke endringer som kunne bidra til videreutvikling, 2. hva som var viktig for elevenes læring og 3. kartlegging av hvordan vi organiserte og gjennomførte faget.
I forhold til de funn ble det gjennomført endringer med vurderingspraksisen, informasjonsflyten og hvilke mål som skulle med i vurderingen. Funn viste også at elever lærer av praksisfellesskap og situert læring når de får tilbakemeldinger på yrkesutøvelsen sin. I tillegg viste funn at elever lærer når de, sammen med veileder og lærer, kan reflektere over handlinger de har gjort på bakgrunn av den praktiske yrkesteorien de besitter.
Elevene var udelt positive til endringene i vurderingspraksisen fordi det bidro til økt læring. I tillegg gav de tilbakemeldinger på at det å få opplæring i bedrift, gav de en unik sjanse til å forstå og lære teori på en bedre måte sammen med praksisutførelsen.
Description
Master i yrkespedagogikk