Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 660-679 av 1244
-
Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ... -
Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ... -
Learning by Minecrafting - En studie av Minecrafts rolle i undervisning
(Master thesis, 2022)Mange barn og unge i Norge er opptatt av og bruker tid på digitale spill. Dette har ført til en økt interesse for potensialet til Digital Game Based Learning (DGBL), altså bruken av digitale spill i undervisningen. Forskningen ... -
Learning in Third Spaces: A study examining non-formal educational practices in the multicultural sociocultural landscapes of Oslo and Moscow
(Master thesis, 2014)This thesis aims to explore the meanings and values that non-formal learning practices conducted in open third spaces manifest in relation to the sociocultural landscape of a multicultural city. Two sample settings are ... -
Learning strategies in EFL: teacher perspectives and insights from the 2020 curriculum for English
(Master thesis, 2021)The purpose of the project is to gain perspectives on how LK20 describes strategies, how lower secondary English teachers understand strategies and self-regulation and how teachers perceive the information LK20 provides ... -
Ledelse av endringsprosesser i barnehager under koronapandemien - En kvalitativ undersøkelse av barnehagestyreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser under koronapandemien. En kvalitativ undersøkelse av styreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien. Undersøkelsen er basert på samtaler med fire styrere. Den ... -
Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
(Master thesis, 2010)Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole ... -
Ledsagerveiledning for privat øvelseskjøring klasse B: del 1 og 2
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)«Ledsagerveiledning for privat øvelseskjøring klasse B» et forsknings- og utviklingsarbeid som resulterte i manuset «Ledsagerveiledning for privat øvelseskjøring». Ledsagerveiledningen ble til etter et ønske fra elever ved ... -
Legitimering av barnehagepedagogiske diskurser. En diskursanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er legitimeringsstrategier i barnehagepedagogiske diskurser i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende felleskap. Bakgrunnen for at jeg ønsket å analysere nettopp denne ... -
Legitimering av skjønnlitteraturen i norskfaget - En systematisk litteraturgjennomgang om valg av tekster og skjønnlitteraturens plass i norskfaget etter innføringen av LK06
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur i norskfaget. Problemstillingen min er: Hvordan blir valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur legitimert i norskfaget i ... -
Leirskuleveka - Ei kvalitativ undersøking om kva elevane gjer der, og kva relevans ei slik veke har for elevane
(Master thesis, 2018)Målsetjing: Leirskule er ei veke mange kjenner frå barneskulen, men det er eit område som er lite forska på. Denne oppgåva tek sikte på å følgje elevane gjennom ei leirskulevek, og få innsikt i kva relevans klasselærarane ... -
Lek : en refleksjon
(Master thesis, 2011)This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ... -
Lek i matematikkundervisningen de første skoleårene
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser hva som er grunnskolelæreres meninger om lekens betydning i matematikk for å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lekens plass i skolen er et tema som er interessant, da den ... -
Lek i overgangen fra barnehage til skole
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet - storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Oppgaven er en del av Master i Skolerettet utdanningsvitenskap, fordypning i kroppsøving og ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Lek har i alle år, med varierende grad og fokus, vært en del av norske læreplaner og den norske skolen. Den nye læreplanen «Kunnskapsløftet 20» har et økt fokus rundt lek og utforsking for de yngste elevene. De siste to ... -
Lek og voksenrollen: En studie om barns lek og de voksnes involvering
(Master thesis, 2013)This is a qualitative research paper on children’s play and the adult’s role in children’s play. The method used is focus group interviews with the preschool teachers in four different kindergartens, in three different ... -
Lek under lupen - kritisk diskursanalyse av "Rammeplan for barnehagen"
(Master thesis, 2019)Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med å åpne opp for ulike måter å forstå lek, hvordan forståelsene kommer til uttrykk og får legitimitet i lys av barnehagens rammeplan. I 2017 kom det en ny og oppdatert rammeplan ... -
Lek – og lekende tilnærming i norskfagets begynneropplæring
(Master thesis, 2021)I et historisk perspektiv har alltid lek vært en del av den norske skolen og norske læreplaner, men i variert grad og med ulikt fokus. I masteremne begynneropplæring har lek – og lekende tilnærming vært et helt sentralt ... -
Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet ... -
Lekende lett: lek og motivasjon i leseopplæring
(Master thesis, 2023)Motivasjon for læring er noe av det viktigste en elev må ha for å kunne lære. Skaalvik definerer motivasjon for læring som en drivkraft som ligger bak innsatsen man har for læring (Skaalvik & Skaalvik, 2018, s. 138-139). ...