Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 186-205 av 1244
-
Digital samhandling og læring: Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg tatt i bruk aksjonsforskning for å utvikle læring knyttet til digital samhandling i byggebransjen og Integrated Concurrent Engineering (ICE). Læringen har rettet seg mot fagskolestudenter ... -
Digital vurdering og tilbakemelding i fremmedspråk
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I april 2023 lanserte Kunnskapsdepartementet ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. En av ambisjonene for digital praksis i grunnskole og videregående skole, er at avgjørelser ... -
Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2018)Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen "Hvordan ivaretar ... -
Digitale læremidler i matematikkundervisningen: En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet oppfatter og bruker digitale læremidler i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)To av tre elever har tilgang til en personlig digital enhet, og digitaliseringen har for alvor gjort sitt inntog i norske skoler (Gilje, Bjerke, & Thuen, 2020). På sine digitale enheter har elevene tilgang til digitale ... -
Digitale ressurser og transspråking som verktøy for støtte og dokumentasjon i første- og andrespråksutviklingen - En kvalitativ studie av lærings- og vurderingspraksiser rundt to elever med kort botid i Norge
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å utforske språkopplæring av flerspråklige elever i den norske skolen. Translanguaging eller transspråking innebærer et helhetlig syn på språk, nye måter å snakke sammen på og nye undervisnings- ... -
Digitale spill i samfunnsfagundervisning: Hva kjennetegner en god læringskontekst for digitale spill i undervisning? En kvalitativ undersøkelse blant samfunnsfagslærere i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke problemstillingen: «Hva kjennetegner en god læringskontekst for digitale spill i undervisning?». Problemstillingen er blitt etterfulgt av tre forskningsspørsmål som ... -
Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Under tittelen Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag presenteres min masteroppgave. I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og med innføringen av Kunnskapsløftet kom ... -
Digitale verktøy i yrkesskolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man kan benytte digitale verktøy til yrkesrelaterte oppgaver på Vg1 Elektro og datateknologi. I læreplanen for Vg1 elektrofag er de digitale grunnleggende ... -
Digitale verktøy og læringsopplevelse
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Samfunnet er i rask endring, fag og yrker som har vært viktige tidligere tar nye veier, noen blir borte, andre utvikler seg og tar ny form for å dekke nye behov. Skolen skal gi den oppvoksende slekt det den trenger for å ... -
Digitalized Psychosocial Support in Education: Exploring the impact of the Happy Helping Hand app for displaced Syrian adolescents in Lebanon
(Master thesis, 2021)The civil war in Syria has resulted in 1.5 million Syrian displaced people living in Lebanon. About 40% are between the ages of five and seventeen, many of which suffer from a wide range of psychosocial problems. This has ... -
Dilemmaer knyttet til likeverdig opplæring - En kvalitativ studie av fire rektorers forståelse av handlingsromfor å utøve likeverdig opplæring
(Master thesis, 2023)Verdien om likeverd kan forstås som en rød tråd i skoleverket. Den finnes i lovverket, og i rammene som omgir skolen. Likevel er det flere faktorer som utfordrer skolens praktiske utlevelse av verdien. Gjennom fire kvalitative ... -
Disarmament, Demobilization and Reintegration (DDR) in post conflict South Sudan: A study of challenges facing reintegration of ex-combatants (XCs) in selected areas of South Sudan. Master
(Master thesis, 2011)This study critically examines the strategy and the challenges of the reintegration of excombatantsin South Sudan. This study was conducted in Juba and Unity State. Data for the study were collected and analyzed using ... -
Discursive power in conservation exercised through media. An analysis of WWF’s “A Future for All” report and their use of celebrity ambassadors
(Master thesis, 2022)Studies on the relationship between conservation and celebrities is still a new field that is still growing and might continue to grow with the changes of new media, and specifically due to the growth of social media. This ... -
Diskurs og toleranse i menneskerettighetsundervisning: En studie fra norsk videregående skole
(Master thesis, 2014)Menneskerettigheter har fått et stadig økende fokus både internasjonalt og nasjonalt. Undervisning i menneskerettigheter blir sett på som viktig for at menneskerettighetene skal bli kjent og overholdt. Norge har høye ... -
Does childcare make children more stressed? : a meta-analysis of the effects of childcare on children’s cortisol levels
(Master thesis, 2012)Prior research has indicated that being in childcare causes children to be stressed. However, research on the effect of childcare on children’s stress levels, as measured by the hormone cortisol, has yielded inconsistent ... -
Does education make a difference? : an exploration of education and gender in a South African context
(Master thesis, 2010)This thesis examines the role of education in the process of transforming gender norms in marginalized societies, based on a study in a South African township. Education is understood as a crucial tool when societies ... -
Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen. Bakgrunnen eller ... -
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
«Du må være en tiger-mamma!» En kvalitativ studie om flerspråklige foreldres erfaringer med skolens inkluderingsarbeid for barn med utviklingshemming
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave knyttet til masterstudiet i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk ved OsloMet Storbyuniversitetet. I dette studiet er hensikten å sette søkelys ... -
Dybdelæring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Dette prosjektet har som formål å belyse hvordan kroppsøvingslærere konseptualiserer og praktiserer dybdelæring i kroppsøving. Bakgrunnen for studien er dybdelæringsbegrepets sentrale posisjon i styringsdokument og den nye ...